Personvern: Kameraovervåkning på Tøyenbadet

Vi kameraovervåker Tøyenbadet for å forhindre drukning og følge opp kriminelle eller uønskede hendelser i anlegget.

Hvor vi overvåker

Vi overvåker ulike steder inne i bygget, der vi har konkrete behov. Deriblant i bassengområdet ute og inne. I bassengområdet har vi oversiktskamera i tak. Det er også kamera under vann som filmer bassengbunnen.

Vi filmer ikke utenfor bygget, med unntak av varelevering og utendørsbasseng. Det er ikke overvåkning innenfor toalettbåser (WC) eller i garderobe/dusjer.

Hvorfor filmer vi?

Behandlingsgrunnlaget for å kameraovervåke området er å finne i personvernforordningen (GDPR) artikkel 6 nr. 1 bokstav f: berettigede interesser.

Overvåkningen er nødvendig for å sikre trygghet for besøkende på anlegget, men også for å sikre oppfølging av hendelser som er mistenkelige eller hvor noen skader bygget. Det er dette som er våre berettigede interesser som forvalter av bygget på vegne av Oslo kommunes eiendomsforetak, Oslobygg KF (OBF).

Vi mener at behandlingen som en helhet innebærer flere fordeler enn ulemper for de registrerte.

  • Les mer om dette i personvernkonsekvensvurderingen (DPIA) på eInnsyn.no
  • Er du uenig i denne vurderingen, kan du klage

Filmingen har ulike formål avhengig av hva slags kamera det er. I hovedsak for å forhindre drukning og følge opp kriminelle eller uønskede hendelser i anlegget for øvrig. Kameraene er plassert på konkrete erfaringer fra liknende badeanlegg og badeanlegg ellers i Oslo. Alle kamera er forhåndsinnstilt med tanke på maskering, vinkel og utsnitt, og kan ikke redigeres av badevakter eller vekter

Kameraer

Oversiktskamera i bassengområdet

Formål:

  • For badevakter og vekter
  • Sikre generell oversikt i bassengområdet for å unngå at det skjer ulykker. Disse inngår i et oversiktsbilde sammen med undervanns/drukningskameraene
  • Kameraene er plassert høyt i taket og er kun ment for oversikt over de besøkende som en helhet. Vi mener de ikke egner seg for å følge enkeltpersoner, og vi ønsker det heller ikke

Oversiktskamera i resepsjon

Formål:

  • For badevakter og vekter
  • Dette kamera maskerer de ansatte bak kassen
  • Det er hovedsakelig til for at kollegaer kan reagere og bryte inn når det er behov for det – eksempelvis, når noen oppfører seg truende eller aggressivt mot de som står i kassa
  • Det er også håndtering av penger (kassaapparat)

Undervannskamera, drukningskamera (SwimEye)

Formål:

  • For badevakter
  • Forhindre drukning ved å overvåke bassengbunnen på de ulike bassengene
  • Dette er et målrettet tiltak for å se om noen synker eller ligger på bunnen. Vi har badevakter som er trent på å gjenkjenne kjennetegn på drukning som overvåker disse kameraene. Badevaktene varsler via samband slik at redning foregår så effektivt som mulig
  • Badevaktene opplyser om at det skjer flere tilløp til drukning i badeanleggene i Oslo kommune hver måned

Oversiktskamera for øvrig i anlegget (utenfor bassengområdet)

Formål:

  • For vekter
  • Sørge for at anlegget er åpent, tilgjengelig og operativt for besøkende ved å – blant annet – sørge for bevis og håndtere uønsket oppførsel eller kriminalitet. Med dette mener vi:
    • Forhindre alvorlige hendelser slik som vold, og som følge kunne bortvise personer som utfører kriminelle handlinger
    • I alvorlige tilfeller: Sørge for bevis ved anmeldelse av straffbare handlinger
    • Forhindre og potensielt følge opp kontaktsøking mellom barn og voksne de ikke kjenner
    • Forhindre og oppdage hærverk
    • I alvorlige tilfeller, og der vi har behov for økonomisk dekning for skade, vil vi kunne bruke skader som bevis i sivile saker

Lagrings- og slettingstid

For drukningskamera er det ingen lagring ettersom behovet kun er til stede når en eventuell drukning skjer. Vi lagrer opptak fra oversiktskamera i syv dager. De slettes automatisk.

Vi lagrer klipp i tilfelle det skjer mistenkelige hendelser som vi må undersøke nærmere. Dersom vi mener det har skjedd noe straffbart vi vil følge opp, eller vi har et ønske om å søke økonomisk dekning, vil klipp kunne brukes som bevis (se formålsbeskrivelsen ovenfor). Det er kun spesifikke vektere som kan gå tilbake i tid.

Deling, behandlingssted og overføring

All behandling foregår lokalt på stedet. Behandlingssted er som følge i Norge. Det er ingen overføring ut av Europa (EU/EØS).

Som hovedregel deler vi ingen klipp med andre. Unntaket er nevnt i formålene ovenfor, og er som følge bevisføring ved lovbrudd: situasjoner der pårørende ønsker å anmelde, og vi vil bidra i etterforskning eller kreve betaling for skade på bygget.

Det er derfor hovedsakelig bare navngitte ansatte med tjenstlig behov som har tilgang til direkte bilder og lagrede klipp.

Dine rettigheter

Du som registrert har rettigheter etter personvernforordningen (GDPR). Vi vil gjøre vårt ytterste for å imøtekomme dine ønsker, men på bakgrunn av behandlingsgrunnlaget som nevnt ovenfor, gjør vi en egen vurdering av ditt og vårt behov.

Du kan be om mer informasjon og stille spørsmål om behandlingen av dine personopplysninger, både generelt og konkret.

I henhold til retten til innsyn, kan du også be om vi har behandlet personopplysninger om deg, og få mer konkret informasjon om dine personopplysninger. For å få svar på dette, må du kunne bevise at du er den du utgir deg for å være, og kunne gi noe informasjon om hvilket tidspunkt du var på besøk hos oss.

Av hensyn til andre personer og deres personvern, som blir fanget opp på kameraene sammen med deg, vil vi som hovedregel ikke utlevere konkrete klipp av deg. Retten til dataportabilitet gjelder ikke for dette tilfellet. Dersom opptak er slettet i henhold til tidsfristene, vil vi gi informasjon om at vi ikke har personopplysninger om deg. Du har rett til å klage på behandlingen. Du kan klage til oss, personvernombudet eller direkte til tilsynsmyndigheten i Norge dersom du opplever at ditt personvern blir brutt.

Kontakt

Dersom du ønsker å stille oss spørsmål eller håndheve dine rettigheter kan du kontakte Bymiljøetaten som behandlingsansvarlig her:

Telefon: 23 48 20 30
E-post: postmottak@bym.oslo.kommune.no
Postadresse: postboks 636, Løren, 0507, Løren
Besøksadresse: Karvesvingen 3, Oslo

Klage til personvernombudet i Oslo kommune

Du kan også klage til personvernombudet, som er en uavhengig ombudsperson i Oslo kommune.

Telefon: 47 69 70 60
E-post: personvernombud@oslobystyre.no

Klage til Datatilsynet som nasjonal tilsynsmyndighet:

Du kan klage direkte til Datatilsynet.