Ungt utenforskap

Gjennom delprogram oppvekst og utdanning undersøker og tester Utdanningsetaten og bydelene nye løsninger for ungdom som har falt utenfor skole og arbeidsliv eller som står i fare for å gjøre det.

Hvorfor jobber vi med ungt utenforskap?

De aller fleste barn og unge i Norge har det bra. Samtidig vet vi at flere barn, spesielt i store byer som Oslo, vokser opp under utfordrende levekår. Dette kan påvirke fremtiden til barn og unge.

Utenforskap kan ha store kostnader både for den enkelte og for samfunnet.

Unge som ikke fullfører og består videregående opplæring er dårligere stilt på arbeidsmarkedet og har dårligere helse enn andre. Frafall fra skolen kan gi tap av et sosialt samlingssted, venner og aktiviteter. En kombinasjon av levekårsutfordringer, sammen med både en skole- og fritidsarena som ikke gir mestring for barn og unge kan gi en høyere risiko for å bli rekruttert til kriminelle miljøer.

Ungt utenforskap finnes i mange former og med ulik alvorlighetsgrad.

I delprogrammet jobber vi både med å styrke det forebyggende arbeidet og med å utvikle helhetlige tilbud til ungdom som gir mestring og inkludering. Vi har prosjekter i skole, barnevern og oppfølgingstjenesten som skal bidra til at færrest mulig havner i en situasjon med alvorlig utenforskap.

Hvordan forebygger vi utenforskap?

Det er flere risikofaktorer som går igjen ved unge som rekrutteres til kriminelle miljøer eller faller ut av videregående opplæring. Lave skoleprestasjoner og manglende tilhørighet gjør unge mer utsatt. Utviklingen starter gjerne lenge før utenforskapet er et faktum.

Tidlig innsats mot ungt utenforskap inkluderer derfor tjenester som helsestasjon, barnehage og grunnskole. I tillegg trenger vi tilbud til de unge som trenger hjelp til å endre kurs. Vi har derfor i vårt delprogram både prosjekter innen kategorien «tidlig innsats», og prosjekter med utvikling av ulike tilpassede tilbud til ungdom som har endt opp i alvorlig utenforskap.

For å kunne lage gode tjenester rettet mot ungdom, må vi høre hva ungdommene sier selv. Innhenting av brukerstemmen og deres erfaringer er derfor en viktig del av utviklingsarbeidet vårt.

Et eksempel på dette er rapporten «Ungdomstemmer: Utsatt ungdom i Søndre Nordstrand», som presenterer resultatene av en tjenestedesignprosess hvor ungdom i målgruppen har vært involvert. Rapporten kartlegger behov, utfordringer og muligheter, og synliggjør potensialet for å forbedre tjenestetilbudet til ungdom.

Hvordan reparerer vi utenforskap?

Unge som står utenfor skole og arbeidsliv har gjerne sammensatte behov. Ofte trengs det innsatser på tvers av tjenester. Ofte trengs det innsatser på tvers av tjenester, og mange av løsningene som er testet ut gjennom delprogrammet har hatt løsninger der ulike tjenester bidrar sammen.

Fundament og OT-Ulven, det 11. skoleåret, er eksempler på to prosjekter som nå er gått inn som en del av det ordinære skoletilbudet i Oslo.

Prosjekter

Dette er et utvalg av prosjektene våre innen ungt utenforskap:

Utforsk et utvalg av prosjekter innen ungt utenforskap

Dokumenter

Utforsk flere dokumenter om Områdesatsingene i Oslo