Ungt utenforskap

Gjennom delprogram oppvekst og utdanning undersøker og tester Utdanningsetaten og bydelene nye løsninger for ungdom som har falt utenfor skole og arbeidsliv eller som står i fare for å gjøre det.

Hvorfor jobber vi med ungt utenforskap?

De aller fleste barn og unge i Norge har det bra. Samtidig vet vi at flere barn, spesielt i store byer som Oslo, vokser opp under utfordrende levekår. Dette kan påvirke fremtiden til barn og unge. Delprogram oppvekst og utdanning skal bidra til at flere unge fullfører og består videregående opplæring, som er en god beskyttelse mot utenforskap.

Ungt utenforskap finnes i mange former og med ulik alvorlighetsgrad.

Unge som ikke fullfører og består videregående opplæring er dårligere stilt på arbeidsmarkedet og har dårligere helse enn andre. Frafall fra skolen kan gi tap av et sosialt samlingssted, venner og aktiviteter. En kombinasjon av levekårsutfordringer og manglende mestring på skolen og fritidsarenaer kan øke risikoen for å bli rekruttert til kriminelle miljøer.

Forebygging er bedre enn reparasjon. Tidlig innsats kan beskytte mot utenforskap. I delprogrammet jobber vi derfor både med å styrke det forebyggende arbeidet og med å utvikle tilbud som gir mestring og inkludering for unge i risikogrupper. Vi har prosjekter i barnehage, skole, barnevern og oppfølgingstjenesten som skal bidra til at færrest mulig havner i alvorlig utenforskap.

Hvordan forebygger vi utenforskap?

Det er flere risikofaktorer som går igjen ved unge som rekrutteres til kriminelle miljøer eller faller ut av videregående opplæring. Lave skoleprestasjoner og manglende tilhørighet gjør unge mer utsatt. Utviklingen starter gjerne lenge før utenforskapet er et faktum.

Tidlig innsats mot ungt utenforskap inkluderer derfor tjenester som helsestasjon, barnehage og grunnskole. I tillegg trenger vi tilbud til de unge som trenger hjelp til å endre kurs.

For å kunne lage gode tjenester rettet mot ungdom, må vi høre hva ungdommene sier selv. Innhenting av brukerstemmen og deres erfaringer er derfor en viktig del av utviklingsarbeidet vårt. Et eksempel på dette er rapporten «Ungdomstemmer: Utsatt ungdom i Søndre Nordstrand», som presenterer resultatene av en tjenestedesignprosess hvor ungdom i målgruppen har vært involvert.

Hvordan reparerer vi utenforskap?

Unge som står utenfor skole og arbeidsliv har gjerne sammensatte behov. Ofte trengs det innsatser på tvers av tjenester, og mange av løsningene som er testet ut gjennom delprogrammet har hatt løsninger der ulike tjenester bidrar sammen.

Fundament (det 11. grunnskoleåret) og OT-Ulven (et skoletilbud for unge som har begått kriminalitet) er eksempler på to prosjekter som nå er gått inn som en del av det ordinære skoletilbudet i Oslo.

I begge tilbudene samarbeider Utdanningsetaten og bydelene om skreddersydde løsninger for unge som trenger noe «ekstra» for å fullføre og bestå videregående opplæring.

Prosjekter

Dette er et utvalg av prosjektene våre innen ungt utenforskap:

Utforsk et utvalg av prosjekter innen ungt utenforskap