Ungt utenforskap: Hva har vi lært, hvordan går vi videre?

Om aktiviteten

Lurer du på hva Oslo kommune gjør for å forebygge ungt utenforskap? Og hvordan vi bidrar til inkludering i de mest utsatte områdene i Oslo? Torsdag 19. september inviterer vi til seminar om ungt utenforskap på Rådhuset i Oslo.

Utenforskap kommer i mange former og har ulik alvorlighetsgrad, men kostnadene kan være store, både for den enkelte og for samfunnet.

På seminaret vil vi utforske ulike sider ved ungt utenforskap. Dette har vært et sentralt område for Delprogram oppvekst og utdanning. Vi vil se på hvem de utsatte unge er, hvordan utenforskap kan forhindres, og hvordan vi kan hjelpe unge tilbake til fellesskapet.

Strømming

Trykk her for å følge seminaret digitalt

Seminaret er fulltegnet, men det er mulig å melde seg på venteliste for fysisk plass eller melde seg på digitalt.

Meld deg på her

Når: Torsdag 19. september kl. 09.00-11.30
**Dørene åpner kl. 08.30 med servering av kaffe/te/frukt. Programmet begynner kl. 09.00.**
Hvor: Auditoriet, Rådhuset i Oslo (inngang sjøsiden)
Live-stream: Seminaret strømmes digitalt.

Seminaret passer for deg som jobber med endrings- og kvalitetsarbeid i oppvekst- og utdanningsfeltet, departementer, organisasjoner eller andre sektorer.

• 09.00 – Velkommen

• Julianne Ferskaug, byråd for sosiale tjenester

• Kristin Morken, programleder i Delprogram oppvekst og utdanning

• 09.10 – «Vi er som en familie» - Unges områdelojalitet på godt og vondt v/Monika Grønli Rosten, sosialantropolog og forsker I ved NOVA, OsloMet

• 09.25 – Vi er en del av løsningen, ikke problemet v/Sahaya Kaithampillai, prosjektleder Hvor er mine brødre, Bydel Søndre Nordstrand / OsloMet

• 09.40 – Usynlig utenforskap. Unge under radaren v/Ann Berge, NAV-veileder Hellerud VGS

• 09.45 – Pause

• 10.00 – Forebyggende innsatser i Delprogram oppvekst og utdanning v/Kristin Morken

• 10.05 – Betydning av relasjonsbygging: Hvordan vinne hjerter? v/Trond Nilsen, rektor ved Lofsrud skole

• 10.15 – Foreldre som ressurs – hvordan møter vi som offentlig tjeneste foreldre? v/Annike Løkås, rektor ved Lusetjern skole

• 10.25 – Ung 360: Helhetlig oppfølging av utsatt ungdom v/Anne-Britt Ruderaas, avdelingsdirektør, Bydel Gamle Oslo

• 10.35 – Pause

• 10.50 – Politiets arbeid med barn og unge som begår gjentatt kriminalitet v/Eivind Kjøllesdal og Julie Jarland, Felles enhet for forebygging, Oslo politidistrikt

• 11.00 – Trygge foreldre - veiledning for foreldre til utsatt ungdom v/Aslaug Unhjem, prosjektleder, Bydel Bjerke

• 11.05 – Rollemodeller 24/7 – film fra Medborgerskapsprosjektet i Bydel Alna

• 11.15 – OT Ulven: Fra utenforskap og kriminalitet til mestring og muligheter v/Ritha Angen, rektor ved skoletilbudet Ulven

• 11.30 – Lunsj

Har du noen spørsmål? Ta kontakt med maren.johansen@bsr.oslo.kommune.no

Hva er delprogram oppvekst og utdanning?

I delprogram oppvekst og utdanning jobber vi både med å styrke kommunens tjenester gjennom å hente innsikt og teste ut nye løsninger.

Det utvikles helhetlige tilbud til ungdom som gir mestring og inkludering. Med kvalitetsutvikling av egne tjenester settes samtidig tjenestene i bedre stand til å forebygge utenforskap.

Vi har prosjekter i barnehage, skole, barnevern og oppfølgingstjenesten som skal bidra til at færrest mulig havner i en situasjon med alvorlig utenforskap.

• Delprogram oppvekst og utdanning er et av tre delprogram i Områdesatsingene i Oslo, som er et samarbeid mellom stat og kommune.
  • Vårt mål er å sikre gode oppvekstvilkår og at flere fullfører og består videregående opplæring.
  • Vi omfatter bydel Alna, Bjerke, Gamle Oslo, Grorud, Stovner, Søndre Nordstrand og Utdanningsetaten.
  • Vi gir praktisk og faglig støtte, og prosjektmidler, slik at Utdanningsetaten og bydelene kan drive utviklingsarbeid.

Torsdag 19. september