Fase 2: Planlegging
Her finner du oversikt over støtten i andre fase.
Legge en plan
Hvem
Leder og implementeringsteam
Hva
Dere må legge en langsiktig plan og vite hva som skal skje når. Dere kan bruke agenda (PDF) når dere skal i gang med planleggingen.
Suksessfaktorer og erfaringer
- Noe av det som kom tydeligst frem i pilotprosjektet var at ansatte ønsket en plan og at planen ble fulgt, fordi de har erfart at nye satsinger og prosjekter ofte blir nedprioritert og glemt. Det er krevende å holde fokus og å opprettholde et læringstrykk uten en plan med hyppige nok opplæringsøkter.
Kommunisere og tilrettelegge for medvirkning
Hvem
Leder
Hva
Ansatte må få informasjon av sin leder om hvorfor man skal jobbe med opplæringen og hvordan opplæringens skal skje, samt få mulighet til å medvirke i prosessen.
"Introduksjon og oppstart" er første økt i opplæringsprosessen.
Suksessfaktorer og erfaringer
- Gjennom god informasjon fra ledelsen vil ansatte forstå at beslutningen om opplæringen av Økt livsmestring er grundig gjennomtenkt, og at ledelsen har avsatt nok ressurser og tid til å lykkes med satsingen.
- Lederne, fra pilotprosjektet, som brukte tid på å informere godt erfarte at ansatte ble engasjerte fra starten. Med andre ord vet vi at god informasjon forebygger motstand blant ansatte!
- Husk at når du som leder skal informere om Økt livsmestring må du være trygg på innholdet og formidle presentasjonen på en troverdig måte.