Fase 1: Forberedelse

Her finner du oversikt over støtten i første fase.

Bli kjent med opplæringsmateriellet

Hvem:

Ledergruppen

Hva:

Det første steget i prosessen er at ledergruppa blir godt kjent med det faglige perspektivet og innholdet, samt omfanget i opplæringen. Basert på det faglige perspektivet og omfanget må ledergruppen vurdere om arbeidsplassen er klar for satsningen og beslutte hvorfor Økt livsmestring er viktig og riktig for sin arbeidsplass.

Les om prosess og omfang (PDF) og se gjennom innholdet i opplæringen.

Suksessfaktorer og erfaringer

  • Det som motiverte ansatte i starten av Økt livsmestring var en engasjert ledergruppe som hadde en felles forståelse for satsningen, og som kunne begrunne godt for hvorfor personalgruppen skulle bruke tid på opplæringen.

Forberede og organisere ressurser

Hvem:

Ledergruppen

Hva:

Ledergruppen må gjøre noen forberedelser for å sikre best mulig organisering og ressursbruk:

  • Etablere et implementeringsteam: Teamet skal være ansvarlig for planlegging og gjennomføring av opplæringen.
  • Definere ressursbruk: Det må tas et bevisst valg med henhold til hvor mye og hvilke ressurser som skal brukes på opplæringen.
  • Avdekke barrierer: Lederne må forberede seg på hvordan de skal håndtere barrierer underveis.

Agenda som kan brukes for å forberede og organisere ressurser til opplæringen (PDF)

Suksessfaktorer og erfaringer

  • Et godt fungerende implementeringsteam er en viktig faktor for suksess, og en god støtte for leder i arbeidet. Vi har sett at opplæringen fungerer særlig godt når implementeringsteamet har fått ekstern opplæring og støtte til å trene på å gjennomføre Økt livsmestring, samt få opplæring i implementering. Veiledning og opplæring kan bestilles fra et kompetansesenter. RVTS Øst har bistått i pilotprosjektet Økt livsmestring.
  • Da Tøyen skole jobbet med Økt livsmestring valgte de å bruke ekstra ressurser på at ledergruppen og øvrige ansatte fikk ekstern veiledning og faglig fremlegg. I evalueringsrapporten (PDF) viser resultatene at tiltaket har vært nyttig og er et godt supplement til opplæringsmateriellet. Veiledningen har hjulpet til med å oversette kunnskapen til skolehverdagen og egen praksis.

Igangsette implementeringsteam

Hvem:

Implementeringsteamet og leder

Hva:

Det er avgjørende at det settes av tid til at leder orienterer implementeringsteamet og at man snakker sammen for å få en felles forståelse for opplæringen, prosessen og hvem som er ansvarlig for hvilke oppgaver.

Leder kan bruke agendaen (PDF) og oversikten over ansvarsfordeling (PDF) ved første møte.

Suksessfaktorer og erfaringer

  • Typiske barrierer som oppstod i pilotprosjektet var at implementeringsteamet ikke var godt nok informert og at lederne og implementeringsteamet manglet felles forståelse for roller og ansvar. Det resulterte i at implementeringsteamet ventet på at lederne skulle si hva de skulle gjøre og at lederne ventet på at implementeringsteamet skulle "sette i gang".

Gjennomgå og øve

Hvem:

Implementeringsteamet

Hva:

For å klare å gjennomføre opplæringen på en troverdig og inspirerende måte må implementeringsteamet få tid til å sette seg inn i det faglige innholdet og øve på å gjennomføre opplæringsøktene. Det bør settes av minst 2 dager.

Vi anbefaler å bruke eksterne ressurser til faglig opplæring, støtte til implementering og øving med implementeringsteamet. Alternativt kan leder av implementeringsteamet bruke øvingsprogrammet (PDF).

Suksessfaktorer og erfaringer

  • Ansatte blir motivert av et implementeringsteam som er godt forberedt og som er trygge på å snakke om det faglige innholdet.
  • Implementeringsteamene som har fått ekstra faglig påfyll av RVTS Øst har vært tryggere på å formidle kunnskapen og gjennomføre opplæringsøktene.