Råd og veiledning
NAV-kontoret i bydelen din kan gi deg informasjon og veiledning om hvilke rettigheter du har og hvilke tjenester kommunen tilbyr.
Hvem kan få tilbudet?
Du må ikke nødvendigvis være i en vanskelig livssituasjon for å få råd og veiledning hos NAV-kontoret.
Å få råd og veiledning forutsetter vanligvis at du selv tar kontakt med NAV-kontoret ditt.
I noen tilfeller kan også NAV-kontoret på eget initiativ gi informasjon, råd og veiledning dersom dette kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer.
Hva tilbyr vi?
NAV-kontoret kan gi opplysninger om rettigheter og veiledning om regelverk og hva som er vanlig praksis innenfor tjenestene. Når du kontakter oss kan det bli satt i gang tiltak for å finne ut hva du har behov for.
Eksempler på hva du kan få opplysninger om og hjelp til:
- Opplysninger om saksbehandlingsregler, klageadgang og saksbehandlingstid.
- Hjelp til å fylle ut søknader.
- Informasjon om andre ytelser du kan ha krav på (for eksempel etter folketrygdloven).
- Døgnovernatting for personer og familier som ikke klarer å skaffe seg botilbud selv.
- Informasjon om boligspørsmål(husleieformidling, kontrakter, regler for søknad om bostøtte kommunalt og statlig).
- Opplysninger om arbeidsformidling og veiledning knyttet til jobbsøking.
- Informasjon om arbeidskvalifiseringsprogram.
- Informasjon om barnehager og skoler, familierådgivning.
- Henvisning og informasjon om helseproblemer.
- Opplysninger om økonomisk rådgivning.
- Informasjon om økonomisk sosialhjelp.
- Råd og veiledning til rusmisbrukere og deres pårørende.
- Informasjon om introduksjonsprogram for flyktninger.
Dersom NAV-kontoret ikke kan hjelpe deg, vil de kunne henvise deg videre til rett instans.
Slik behandles dine personopplysninger
Oslo kommunes personvernerklæring for sosiale tjenester i NAV (PDF)
Hvordan få tilbudet?
Ta kontakt med NAV-kontoret i bydelen din for å avtale tid for en samtale.