Økonomisk sosialhjelp

Dette kan du få hjelp til

Du kan få råd og veiledning om hvilke muligheter du har i din situasjon. Dersom du ikke har, eller ikke kan skaffe deg, tilstrekkelig inntekter til å betale for mat, husleie eller strøm, kan du søke om økonomisk sosialhjelp ved Nav-kontoret i bydelen din.

Hvor mye støtte kan du få?

Det er Nav-kontoret som behandler søknader om sosialhjelp. Alle søknader skal behandles individuelt. Bystyret har vedtatt veiledende satser som Nav-kontoret kan ta utgangspunkt i når de vurderer din sak.

Bystyret har vedtatt nye veiledende sosialhjelpssatser med virkning fra 1. januar 2025:

  • Enslige aleneboende: 9 088 kroner per måned
  • Ektepar/samboere: 14 261 kroner per måned
  • Enslige forsørgere: 10 606 kroner per måned
  • Barnetillegg 0-10 år: 4 123 kroner per måned
  • Barnetillegg 11-18 år: 5 459 kroner per måned
  • Unge hjemmeboende 18-23 år: 5 459 kroner per måned
  • Personer i bofellesskap: 6 894 kroner per måned

Krav til søker

Du kan søke økonomisk sosialhjelp hvis du

  • oppholder deg lovlig i Norge
  • bor fast i Norge
  • ikke har penger til for eksempel mat, husleie eller strøm
  • ikke kan sørge for deg selv gjennom jobb eller andre inntekter

Slik søker du om økonomisk sosialhjelp

Du kan søke om økonomisk sosialhjelp enten digitalt via Nav.no eller ved å sende inn papirsøknad per post:

Søk digitalt på Nav.no

Du kan søke og levere søknaden digitalt på Nav.no

Send eller lever søknad til Nav-kontoret i bydelen din

1. Last ned, skriv ut og fyll inn søknadsskjema. Papirsøknad finner du på nav.no

2. Legg ved nødvendig dokumentasjon.

Når du søker må du gi opplysninger om deg selv og den økonomiske situasjonen din. Du må i utgangspunktet dokumentere opplysningene gjennom vedlegg til din søknad.

Eksempel på hva du kan bli bedt om å dokumentere:

  • Legitimasjon
  • Gyldig oppholdstillatelse
  • Skattemelding (tidligere selvangivelse)
  • Skatteoppgjør (tidligere ligning)
  • Lønnsslipp / dokumentasjon på annen inntekt/formue
  • Kontooversikter som viser alle dine konti med saldo
  • Kontoutskrifter (hvis ikke nødvendige opplysninger kan dokumenteres på annen måte. Du kan stryke over tekst som ikke er relevant for saken)
  • Opplysninger om boforhold (husleiekontrakt)
  • Fakturaer for husleie, boliglån, strøm, barnehage, skolefritidsordning (AKS) og fritidsaktiviteter for barn
  • Faste eller høye utgifter til helse og/eller tannbehandling

3. Send inn søknadskjema eller lever det på ditt Nav-kontor.

Finn ditt Nav-kontor

Jeg er usikker på bydel, men vet adressen Jeg har ikke registrert bostedsadresse i Oslo

Hva skjer etter at du har sendt inn søknaden?

Du får et skriftlig vedtak når søknaden din er behandlet. Dersom saksbehandlingen tar lenger enn én måned, får du et foreløpig svar.

Hvis du har akutt behov for hjelp, skal du få et raskt svar.

Klage

Klagefrist er tre uker fra du mottar vedtaket. I vedtaket får du også informasjon om hvordan du klager. Klagen må inneholde begrunnelse for klagen og eventuelle nye opplysninger og dokumentasjon. Send klagen til Nav-kontoret som har fattet vedtaket.

Trenger du hjelp til å klage, kan du kontakte Pasient- og brukerombudet i Oslo og Akershus, Sosial- og eldreombudet i Oslo.

Akutt hjelp

Hvis det er fare for liv og helse gir psykososial akuttjeneste hjelp til livsnødvendigheter når annen nødvendig hjelp ikke er tilgjengelig.

Slik behandles dine personopplysninger

Oslo kommunes personvernerklæring for sosiale tjenester i Nav (PDF)