Økonomisk rådgivning

Nav-kontoret i bydelen kan hjelpe deg med økonomisk rådgivning. Sliter du med å betale regninger eller gjeld, er det viktig å søke hjelp i tide.

Hvem kan få tilbudet?

Du kan få økonomisk rådgivning dersom du:

  • har problemer med å få pengene å strekke til
  • har vanskeligheter med å betale regningene dine
  • har problemer med å betale tilbake gjelden din

Tilbudet forutsetter at du samarbeider med rådgiver. Du må legge frem de opplysningene rådgiveren trenger for å kunne hjelpe deg.

Hva tilbyr vi?

Nav-kontoret kan hjelpe deg med å få oversikt over økonomien din og sette opp et budsjett. Du kan få hjelp til å:

  • finne ut hvordan du kan få mindre utgifter
  • vurdere mulighetene for å øke dine inntekter
  • unngå å bruke pengene dine feil
  • kontakte og gjøre avtaler med de du skylder penger
  • skrive søknad om utsettelse av betaling av gjeld
  • få opplysninger om rettigheter og plikter
  • søke gjeldsordning
  • kontakte namsmannen

Les mer om økonomisk rådgivning hos Nav

Hvordan få tilbudet?

Ta kontakt med Nav-kontoret for å avtale tid for en samtale.

Det blir enklere å gi gode råd om du tar med følgende på møtet:

  • Selvangivelse og ligning med skatteoppgjør fra siste året (fås fra Skatteetaten)
  • Kopi av husleie- eller fremleiekontrakt, eventuelt innbetalingsslipp for husleie
  • Lønnsinntekter og trygdeytelser de siste tre månedene
  • Dokumentasjon på lån og kredittgjeld
  • Dokumentasjon på utgifter, for eksempel til strøm, forsikring, lege, barnehage og lignende
  • Dokumentasjon på ubetalte regninger, restanser og lignende

Hvis du har fått tilsendt såkalt begjæring om utlegg, tar du med denne. Det samme gjelder hvis du har fått innkalling til forliksrådet.