Heldøgnstjenester til personer med psykiske lidelser
Oslo kommune har en rammeavtale med private leverandører om å tilby heldøgnstjenester for personer over 18 år med psykiske lidelser.
Heldøgnstjenester hos private leverandører er for deg over 18 år med psykiske lidelser eller psykiske helseutfordringer og som har behov for bolig med tilgjengelig personale gjennom hele døgnet. Det er bydelen som innvilger tjenesten. Botilbud hos privat leverandør kan være aktuelt dersom bydelen ikke har egnet heldøgnstjeneste til deg i egen regi.
I boligen kan du blant annet få hjelp til:
- botrening og dagligdagse ferdigheter
- medisinhåndtering
- å kjøpe ferdig tilberedt mat
- kost og ernæring med veiledning og oppfølging
- å håndtere egen økonomi
- å hindre isolasjon og hjelp til å holde kontakt med pårørende og nettverk
- aktiviteter og gjøremål utenfor boligen, sysselsetting og oppfølging på dagtid
- å samarbeide med hjelpeapparatet rundt deg
Slik søker du
Du må søke om heldøgnstjenester i samarbeid med din bydel. Det er bydelen som vurderer søknaden og eventuelt innvilger tjenesten. Bydelen vil i samarbeid med deg vurdere ditt behov for hjelp og finne tilbud som passer for deg. Dersom bydelen beslutter å kjøpe tjenesten, skal bydelen sammen med deg finne egnet tilbud på avtalen Oslo kommune har med private leverandører. Bydelen vil kontakte aktuell(e) leverandør(er) og undersøke om det er ledig plass. Hvis en leverandør har ledig plass kan det avtales besøk hvis du ønsker å se boligen og snakke med noen som jobber der først.
Hva koster det?
Du leier boligen av leverandøren, og inngår en vanlig husleiekontrakt. Husleien skal ikke overstige markedsleie. Dette varierer med størrelsen og beliggenheten til boligen. Bydelen inngår avtale med leverandør om kjøp av tjenesten. Du må selv dekke utgifter til mat og andre personlige ting du trenger.
Omsorgsnivå
Heldøgnstjenestene på avtalen Oslo kommune har med private leverandører er delt inn i 4 omsorgsnivåer:
- Omsorgsnivå 1 er for deg som har behov for tilgjengelig personale dag og kveld, enten ved at du kontakter personalet ved behov eller ved faste avtaler. Personalet kan kontaktes ved behov på natt. Boligen din kan være samlokalisert med fellesarealer.
- Omsorgsnivå 2 er for deg som har behov for at personalet er tilstede og kan kontaktes hele døgnet. Boligen kan være samlokalisert med fellesarealer.
- Omsorgsnivå 3 er for deg som har behov for at personalet er tilstede og tilgjengelig hele døgnet. Boligen bør være en del av en mindre enhet.
- Omsorgsnivå 4 er for deg som har behov for tett oppfølging og tilgjengelig personale gjennom hele døgnet. Du kan ha behov for oppfølging av mer enn en ansatt.