Retningslinjer for bestilling og bruk av tolk

Retningslinjer for bydeler, etater og virksomheter i Oslo kommune.

Hvem gjelder retningslinjene?

Retningslinjene har som formål å bidra til rettssikkerhet, forsvarlig hjelp og tjenester til personer som ikke kan kommunisere forsvarlig med kommunale organer uten bruk av tolk.

Retningslinjene gjelder bydeler, etater og virksomheter i Oslo kommune som vurderer om tolk skal brukes, og medarbeidere som bestiller og bruker tolk i gjennomføringen av arbeidet.

Krav om bruk av tolk gjelder også private rettssubjekter som treffer enkeltvedtak eller utfører tjenester på vegne av Oslo kommune. Private barnehager godkjent etter barnehageloven, og private grunnskoler og videregående skoler godkjent etter opplæringslova og privatskolelova, omfattes også av retningslinjene.

Når skal du bruke tolk?

Kommunen skal bruke kvalifiserte tolker når det er nødvendig, og det er viktig at ansatte vet hvordan de skal vurdere og dokumentere behovet for tolk.

Tolkeloven krever at det skal brukes tolk i to situasjoner:  

  • I situasjoner der det kreves i særlov, det vil si når en egen lov sier det er nødvendig.
  • Situasjoner når det er nødvendig for å ivareta hensynet til rettssikkerhet eller for å yte forsvarlig hjelp og tjeneste.

Tolketjenesten tilbyr tolke- og oversettertjenester til Oslo kommune og andre offentlige instanser. Privatpersoner kan bestille tolk til teoriprøve for førerkort. Kontakt tolketjenesten.