Strategi for kvalitet i Oslobarnehagen
Frem mot 2030 skal Oslo styrke innsatsen for at alle våre barnehager har høy kvalitet i tilbudet til barna og er gode, attraktive og lærende arbeidsplasser for våre ansatte.
Formålet med strategien å presentere et kunnskapsgrunnlag og tilstandsrapport om hva vi vet om kvalitet i barnehagen. Strategien er basert på oppdatert forskning og statistikk hvor byrådet peker ut én tydelig felles retning og prioritering for kvalitetsutvikling i barnehagene i Oslo.
Oppfølging av strategien vil vare over en seksårsperiode 2024 – 2030.
Strategien har to veivalg, ett som handler om kvalitet for barna og ett som handler om barnehagen som en lærende organisasjon.
Veivalg 1: Alle barn skal ha et barnehagetilbud av høy kvalitet
Barnehagen har en tydelig forpliktelse gjennom sitt samfunnsmandat. Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling (rammeplan for barnehagen 2017) .
Oslo vil
- at barnehagene gir et tilbud av høy kvalitet til alle barn
- at barnehagene har en felles systematisk tilnærming til språkarbeid
- at barnehagene jobber systematisk for et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø
- legge til rette for godt samarbeid med foreldre, skoler og støttetjenester
Veivalg 2: Styrke barnehagen som en lærende organisasjon
Barnehagen skal være en lærende organisasjon der hele personalet skal reflektere rundt faglige og etiske problemstillinger, oppdatere seg og være tydelige rollemodeller (rammeplan for barnehagen 2017).
For at barnehagen skal lykkes i å være en lærende organisasjon må barnehagens ledelse være kunnskapsorientert og sikre at alle ansatte føler eierskap til det pedagogiske utviklingsarbeidet . Å være en lærende organisasjon er en kontinuerlig prosess som involverer hele profesjonsfellesskapet.
Oslo vil
- at barnehagene jobber systematisk med kvalitetsutvikling
- at barnehagene skal være en attraktiv arbeidsplass
- at bydeler skal ha tilstedeværende styrere i barnehagene
- at det legges til rette for kompetanseutvikling
- sikre og tilrettelegge for et godt lokalt partssamarbeid