Ny nøkkelløsning for henting av avfall
I 2023 og 2024 har Renovasjons- og gjenvinningsetaten byttet nøkkelløsning for innelåste avfallsbeholdere.
Hvorfor har vi byttet?
I Oslo er det mange eiendommer hvor avfallsbeholderne er innelåst. For å hente avfall fra disse eiendommene, bruker renovatørene ukentlig cirka 8000 nøkler som kommunen disponerer på vegne av beboerne. Det er tungvint og tidkrevende. I tillegg hender det dessverre at nøkler kommer på avveie.
Det nye systemet gjør avfallsinnsamlingen tryggere og mer effektiv. På denne måten kan renovatørene gjøre jobben raskere samtidig som risikoen ved å miste en nøkkel blir borte.
Hva har vi gjort?
Vi har byttet nøkkelløsning til et system med elektro-mekaniske universalnøkler hvor alle adressene på en gitt kjørerute programmeres i nøkkelen. Det betyr at det ble montert en ekstra låssylinder ved alle adressene med lås. Monteringen skjedde uten boring eller andre inngrep på dør/port.
Renovasjons- og gjenvinningsetaten er ansvarlig for prosjektet, og stod for både installasjon og kostnader.
Hvor og hvem gjaldt dette?
Det gjaldt for eksempel portrom i bygårder, avfallsrom eller garasjeanlegg i blokker, eller veier med låst bom. For det meste var det snakk om borettslag og sameier, men også enkelte eneboliger og idrettsanlegg.
Det er abonnenten ved hver adresse som var vår kontaktperson dersom det måtte gjøres avklaringer før eller under installasjonen. I borettslag, sameier og aksjeselskap deler alle beboerne på ett renovasjonsabonnement, og ansvarlig abonnent er styreleder.
Hvordan foregikk det?
Totalt var det snakk om cirka 4000 låser spredt over hele byen hvor det ble montert en ekstra låssylinder. Monteringen foregikk ved at vår leverandør reiste ut og installerte den nye låssylinderen på de aktuelle dørene eller portene. Den gamle låssylinderen ble ikke fjernet eller byttet. Den nye sylinderen ble montert rundt den eksisterende.
Enkelte eiendommer har ikke lås, men en nøkkelbryter for å åpne bommer eller lignende. Her monterte vi en ekstra nøkkelbryter som kan brukes med elektro-mekanisk nøkkel.
Det er også eiendommer som bruker en RFID-brikke eller kode i stedet for nøkkel. Les mer om disse under "Praktisk informasjon" lenger nede på siden.
Når foregikk monteringen?
Monteringen startet i Oslo vest inkludert sentrumsområder 19. juni 2023. Da dette området var ferdig, fortsatte utrullingen fortløpende i denne rekkefølgen:
- Oslo syd med sentrumsområder
- Oslo nord med sentrumsområder
- Oslo øst med sentrumsområder
Praktisk informasjon
Kostet dette noe for abonnentene?
Alle abonnenter som har innelåste avfallsbeholdere, betaler et årlig "låst dør"-gebyr. Dette gebyret videreføres også med ny nøkkelløsning. Utover dette kostet ikke installasjonen noe ekstra for abonnentene.
Var det valgfritt å få en ny låssylinder?
Nei, alle eiendommer med låst dør/port inn til avfallsbeholderne fikk i utgangspunktet den nye løsningen. Dersom en abonnent ikke ønsket dette, krevde vi at avfallsbeholderne ble gjort tilgjengelig for oss på en annen måte - enten ved at låsen fjernes/åpnes for godt eller at beholderne trilles frem på tømmedag.
Det samme gjelder fremover dersom en abonnent ønsker å fjerne låsen vi har montert, og i stedet ha en åpen avfallsløsning. Vær oppmerksom på at Renovasjons- og gjenvinningsetaten må godkjenne alle endringer av hentested: Mer informasjon og søknadsskjema
Spørsmål til Renovasjons- og gjenvinningsetaten: postmottak@reg.oslo.kommune.no (merk e-posten med "Ny nøkkelløsning + adressen").
Får nye bygg og boliger også denne låsen?
Hvis du bygger ny bolig hvor avfallsløsningen skal være innelåst, krever vi at du installerer vår nøkkelløsning. Da er det utbygger/huseier selv som må betale for låssylinderen og installasjonen. Renovasjons- og gjenvinningsetatens prosjekt dekket bare eksisterende låser.
Totalt for én låssylinder og montering koster dette 4450 kroner ekskl. mva. Monteringen blir gjort av Swedlock AS, og det er også de som fakturerer utbygger/huseier.
Du/dere må også betale et "låst dør"-gebyr som legges på det vanlige renovasjonsgebyret. I 2024 er dette gebyret på 1756 kroner, og det blir fordelt utover de fire årlige fakturaene.
Er det lov å montere ny sylinder hos folk uten samtykke?
§ 2-5 i renovasjonsforskriften for Oslo sier at "innsamlingsløsningen hos abonnenten skal til enhver tid være tilpasset kommunens avfallsordning". Den nye nøkkelløsningen er en del av den totale innsamlingsløsningen. Alle hentesteder er godkjent av Renovasjons- og gjenvinningsetaten. Hvis en abonnent nekter å få montert sylinder, kan godkjennelsen trekkes tilbake: "Ny kommunal avfallsordning, eller endrede faktiske forhold hos abonnenten, kan medføre at godkjenningen endres eller bortfaller."
Hvordan kan man være sikker på at dører og porter ikke blir ødelagt under monteringen?
Den nye låssylinderen monteres sammen med den eksisterende uten at det må bores, sages eller lignende, og er godkjent av Byantikvaren.
Kan den nye nøkkelen misbrukes dersom renovatøren mister den?
I motsetning til dagens nøkler, er ikke den elektro-mekaniske nøkkelen merket med gatenummer eller andre kjennetegn. I det nye systemet programmeres kjøreruten i nøkkelen hver morgen, og vi skal også legge inn et klokkeslett for når nøkkelen skal slutte å fungere - for eksempel at den kun virker kl. 06 -14.
Hva skjer med de fysiske nøklene som Renovasjons- og gjenvinningsetaten disponerte på vegne av beboerne?
De tar vi vare på i minst ett år etter at installasjonen er ferdig sommeren 2024, fordi vi trenger å ha dem i beredskap hvis noe skulle skje i oppstarten. Etter dette blir de destruert på en sikker måte.
Abonnenter som eventuelt ønsker å få tilbake nøkkelen sin, må ta kontakt innen 31. desember 2024 ved å sende e-post til postmottak@reg.oslo.kommune.no. Merk e-posten med "Ny nøkkelløsning + adressen".
Hva gjør dere ved eiendommer som ikke har vanlig lås, men i stedet RFID-brikke, kode eller lignende?
Her kan vi montere en låsbar boks hvor brikke eller kode kan ligge oppbevart. Boksen åpnes med en elektro-mekanisk nøkkel slik som de nye låssylindrene. Boksen er ikke FG-godkjent. Disse abonnentene kontakter vi direkte for å avtale hva som er best å gjøre.
Hvem er leverandør av løsningen?
Leverandøren Swedlock ble valgt gjennom en vanlig anbudskonkurranse. De er et av Nordens største og mest erfarne firmaer innenfor nøkkel- og låssystemer.
Les mer om hvordan Oslos nye nøkkelsystem skal brukes i hjemmehjelpen i Stockholm.
Kontakt oss
Lurer du på noe som ikke er forklart i teksten over? Kontakt Renovasjons- og gjenvinningsetaten på e-post: postmottak@reg.oslo.kommune.no
Hvis det oppstår problemer med den nye låsen, kan du ringe kundeservice: 23 48 36 50 (09:00 - 15:00).
Utenom disse tidene, kan du ringe Swedlocks support på nummer +46 10-434 86 60.