Nøkkelløsning i avfallsinnsamlingen
Alle eiendommer hvor avfallsbeholderne er innelåst bak port, dør, bom eller andre sperringer, skal ha en elektro-mekanisk lås administrert av Oslo kommune. Det er abonnenten selv om skal betale for monteringen av nye låser.
Bakgrunn
I Oslo er det mange eiendommer hvor avfallsbeholderne er innelåst. For det meste gjelder det eiendommer med portrom i bygårder, avfallsrom eller garasjeanlegg i blokker, eller veier med låst bom. Men også eneboliger kan ha låst port eller lignende.
For å hente avfall fra disse eiendommene, har renovatørene historisk brukt cirka 8000 nøkler hver uke som kommunen disponerte på vegne av beboerne. Det var tungvint og tidkrevende. I tillegg hendte det dessverre at nøkler kom på avveie.
I 2023/24 byttet Oslo kommune nøkkelløsning til et system med elektro-mekaniske universalnøkler hvor alle adressene på en gitt kjørerute programmeres i nøkkelen. Det ble montert en ekstra låssylinder ved cirka 4700 eiendommer i Oslo. Renovasjons- og gjenvinningsetaten stod for både installasjon og kostnader.
Det nye systemet gjør avfallsinnsamlingen tryggere og mer effektiv. På denne måten kan renovatørene gjøre jobben raskere samtidig som risikoen ved å miste en nøkkel blir borte.
Hvis du bygger ny bolig hvor avfallsløsningen skal være innelåst, eller du ønsker dette i eksisterende bolig, krever Oslo kommune at du installerer den samme nøkkelløsningen. Da er det utbygger/huseier selv som må betale for låssylinderen og installasjonen. Renovasjons- og gjenvinningsetatens prosjekt dekket bare de låsene som fantes på det aktuelle tidspunktet.
Praktisk informasjon
All informasjon om abonnement for henting av avfall – inkludert nøkkelløsning - finner du her: Opprettelse eller endring av avfallsabonnement.
Ønsker du å bestille en elektro-mekanisk lås, kan du logge deg inn i bestillingsskjemaet her.
Låstyper og montering
Montering av en standard lås foregår ved at en ekstra låssylinder blir installert rundt den eksisterende. Den eksisterende låssylinderen blir ikke fjernet eller byttet, så beboerne kan fortsatt bruke den gamle nøkkelen sin. Det er bare renovatørene som bruker den nye.
Enkelte eiendommer har ikke lås, men for eksempel en nøkkelbryter for å åpne bommer eller lignende. Her kan man montere en ekstra nøkkelbryter som kan brukes med elektro-mekanisk nøkkel.
All monteringen blir gjort av Swedlock AS, og det er også de som fakturerer utbygger/huseier. Montering av en standardlås koster kr. 4 450 eks.mva./5 562,50 inkl.mva.
Det finnes også eiendommer hvor man bruker en brikke/chip i stedet for nøkkel. Her kan man montere en låsbar boks hvor brikken kan ligge oppbevart. Boksen åpnes med en elektro-mekanisk nøkkel slik som de nye låssylindrene. Boksen er ikke FG-godkjent. Kontakt Renovasjons- og gjenvinningsetaten for å finne en god løsning.
Koster det noe ekstra å ha innelåste avfallsbeholdere?
Alle abonnenter med innelåste beholdere må betale et ekstra gebyr som legges på det vanlige renovasjonsgebyret fra Oslo kommune. I 2025 er dette gebyret på 1843,96 kroner, og det blir fordelt utover de fire årlige fakturaene.
Var/er det valgfritt med elektro-mekanisk system?
Nei, alle eiendommer med låst dør/port inn til avfallsbeholderne fikk i utgangspunktet den nye løsningen i 2023/24. Dersom en abonnent ikke ønsket dette, krevde Renovasjons – og gjenvinningsetaten at avfallsbeholderne ble gjort tilgjengelige på en annen måte - enten ved at låsen fjernes/åpnes for godt eller at beholderne trilles frem på tømmedag.
Det samme gjelder fremover dersom en abonnent ønsker å fjerne den elektro-mekaniske låsen, og i stedet ha en åpen avfallsløsning. Vær oppmerksom på at Renovasjons- og gjenvinningsetaten må godkjenne alle endringer av hentested: Mer informasjon og søknadsskjema
Er det lov å kreve at innbyggerne monterer akkurat denne låsen?
§ 2-5 i avfallsforskriften for Oslo sier at "innsamlingsløsningen hos abonnenten skal til enhver tid være tilpasset kommunens avfallsordning". Den nye nøkkelløsningen er en del av den totale innsamlingsløsningen.
Alle hentesteder er godkjent av Renovasjons- og gjenvinningsetaten. Hvis en abonnent nekter å få montert sylinder, kan godkjennelsen trekkes tilbake: "Ny kommunal avfallsordning, eller endrede faktiske forhold hos abonnenten, kan medføre at godkjenningen endres eller bortfaller."
Hvordan kan man være sikker på at dører og porter ikke blir ødelagt under monteringen?
Den nye låssylinderen monteres sammen med den eksisterende uten at det må bores, sages eller lignende, og er godkjent av Byantikvaren.
Kan den nye nøkkelen misbrukes dersom renovatøren mister den?
I motsetning til de gamle nøklene, er ikke den elektro-mekaniske nøkkelen merket med gatenummer eller andre kjennetegn. I det nye systemet programmeres kjøreruten i nøkkelen hver morgen, og man kan også legge inn et klokkeslett for når nøkkelen skal slutte å fungere - for eksempel at den kun virker kl. 06–14.
Hva skjer med de fysiske nøklene som Renovasjons- og gjenvinningsetaten disponerte på vegne av beboerne?
De er lagret i beredskap. Etter en stund blir de destruert på en sikker måte – tidligst i 2026.
Abonnenter som eventuelt ønsker å få tilbake nøkkelen sin, kan sende en e-post til postmottak@reg.oslo.kommune.no innen 31. desember 2025.
Hvem er leverandør av løsningen?
Swedlock AS ble valgt som leverandør gjennom en vanlig anbudskonkurranse. De er et av Nordens største og mest erfarne firmaer innenfor nøkkel- og låssystemer.
Kontaktinformasjon: support@swedlock.com
Kontakt oss
Lurer du på noe som ikke er forklart i teksten over? Kontakt Renovasjons- og gjenvinningsetaten på e-post.
Hvis det oppstår problemer med en lås som ble installert av Oslo kommune i 2023/24, kan du ringe Renovasjons- og gjenvinningsetatens kundeservice: 23 48 36 50 (hverdager kl. 09:00 - 15:00).
Utenom disse tidene, kan du ringe Swedlocks support: +46 10-434 86 60.