Henting av hageavfall
Tjenesten er for husholdninger, og tilbys foreløpig i utvalgte områder. I 2024 henter vi hageavfall i bydelene Bjerke, Nordre Aker, Stovner og Grorud, og deler av Røa. Bestilling av abonnement for sesongen 2024 er ikke lenger mulig.
Slik fungerer henting av hageavfall
Vennligst les leveringsbetingelsene før du bestiller abonnementet ditt.
- Du velger og betaler for et abonnement.
- Du kan velge å ha én eller to beholdere.
- Abonnementet gjelder fra mai og ut oktober.
- Vi henter hageavfallet ditt hver fjerde uke i denne perioden, tilsammen syv hentinger.
Husk at du må bestille nytt abonnement hvert år.
Størrelse på abonnement og pris
- 1 stk. 240L beholder + 1 bunt: 900 kroner
- 1 stk. 340L beholder + 1 bunt: 1155 kroner
- 2 stk. 240L beholdere + 2 bunter: 1635 kroner
- 2 stk. 340L beholdere + 2 bunter: 2015 kroner
Prisene er inkludert mva.
Beholdere
Vær oppmerksom på at det kan ta inntil 16 dager fra du bestiller, til abonnementet ditt er aktivt.
- Hvis du ikke har fått utlevert beholder til hageavfall fra oss tidligere, leverer vi beholder(e) i henhold til bestillingen din.
- Hvis du har beholder fra tidligere, men endrer størrelse på abonnementet for 2024, skifter vi ut beholder til rett størrelse og antall.
Leveringsbetingelser
Du er selv ansvarlig for at hageavfallet er satt frem innen hentetidspunkt og for innholdet i beholderen.
Vi henter kun hageavfall som oppfyller følgende betingelser:
- Beholderen skal være godt synlig og stå maksimalt tre meter fra der renovasjonsbilen stopper i kjøreveien.
- Beholderen skal plasseres slik at renovasjonsbilen kan kjøre inntil og uten hindringer, som for eksempel bom.
- Beholderen må stå med baksiden og håndtaket ut mot veien, slik at det er enkelt for renovatørene å tømme beholderen.
- Beholderen, inkludert hageavfallet, skal ikke veie mer enn 50 kg. Den må kunne håndteres på en forsvarlig måte for renovatørene.
- Beholderen skal kun inneholde rent hageavfall.
- Buntene med grener/kvister kan ha en maks omkrets på 1,5 meter, og skal ikke buntes med ståltråd. Bunten må kunne håndteres på en forsvarlig måte for renovatørene.
Dette kan du levere
- Du kan levere det meste av hageavfall, for eksempel planterester, kvister og grener, gress, løv og avskårne blomster. Grener må være kortere enn 1,5 meter og mindre enn 10 cm i diameter.
Dette kan du ikke levere
- Hageavfall i sekker.
- Store grener, jord, grus, stein, leca og andre løsmasser. Dette må du selv levere til en gjenvinningsstasjon. Oversikt over gjenvinningsstasjoner i Oslo.
- Nedfallsfrukt som ikke kan spises, kan du kaste i en grønn matavfallspose som du legger i den vanlige avfallsbeholderen din.
Hentetidspunkt
Generell informasjon om henting:
- Hageavfallet må stå fremme senest klokken 06:00 på mandag i henteuken din.
- Hageavfallet hentes i løpet av oppsatt henteuke, la beholderen stå fremme til den er tømt.
- Ønsker du e-postvarsel om når hageavfallet ditt hentes? Det kan du abonnere på i dine renovasjonstjenester. Hvis du ikke vil bli varslet lenger, logger du inn på nytt og skrur av varslingen.
Henting i din sone i 2024:
Sone 1: Røa
- uke: 18, 22, 26, 30, 34, 38, 42
Sone 2: Bydel Nordre Aker
- uke: 19, 23, 27, 31, 35, 39, 43
Sone 3: Bydel Bjerke
- uke: 20, 24, 28, 32, 36, 40, 44
Sone 4: Bydel Stovner og Bydel Grorud
- uke: 21, 25, 29, 33, 37, 41, 45
Hvem kan abonnere på henting av hageavfall?
Du kan abonnere på henting av hageavfall hvis du bor innenfor et av de markerte områdene i kartet. Zoom inn i kartet for å se områdene bedre.
Vi kan dessverre ikke tilby henting av hageavfall utenfor disse områdene. Bor du utenfor områdene, kan du levere hageavfall til en gjenvinningsstasjon eller et hageavfallsmottak.
Bestill og betal
Bestilling av abonnement på henting av hageavfall er avsluttet for sesongen 2024. Informasjon om 2025-sesongen kommer senere.
Informasjon om bestilling og betaling:
- Vi godtar VISA og Mastercard
- Abonnementet er gyldig for én sesong. Det er ikke mulig å endre abonnement underveis i sesongen. Hvis du avbryter tjenesten underveis i sesongen, får du dessverre ikke pengene tilbake.
- Husk at det kan ta inntil 16 dager fra bestilling til abonnement er aktivt.
Kontakt oss
Har du spørsmål? Ta gjerne kontakt med kundeservice.
- E-post: postmottak@reg.oslo.kommune.no
- Telefon: 23 48 36 50 (kl. 09:00-11:00 og kl. 11:30-15:00)