Betaling på gjenvinningsstasjonene

Fra og med 24. mars skal alle betale for å levere bygge-, rive- og oppussingsavfall.

Fra og med 24. mars endrer Oslo kommune betalingsmodellen ved de store gjenvinningsstasjonene på Grønmo, Haraldrud, Smestad, Grefsen og Ryen, samt Bygdøy hageavfallsmottak når det åpner 1. april.

Avfall fra bygging, riving og oppussing er ikke lenger med i de 20 kostnadsfrie leveringene oslofolk har i året som en del av renovasjonsgebyret de betaler til kommunen.

Fremover skal også privatpersoner betale for å levere dette avfallet, på lik linje med næringskunder. Det gjelder også om de har utført arbeidet på egen hånd.  

Hvilket avfall?

Kort fortalt gjelder endringen avfall som har vært en del av selve boligen eller tomten:

  • Vegger, tak og gulv
  • Isolasjonsmateriale, som Glava og Rockwool
  • Gips og fliser
  • Trevirke, inkludert fastmontert inventar som kjøkkenskap
  • Baderomsmøbler, som badekar, servanter, toaletter og dusjkabinetter
  • Vinduer og dører
  • Betong, tegl, murstein, jord, grus og andre gravemasser

Annet avfall som ødelagte møbler, bruksgjenstander og annet løsøre, papp, emballasje, elektronikk og farlig avfall kan du levere som før. Med en gyldig GjenbruksID koster ikke dette noe ekstra, for det er allerede betalt for gjennom renovasjonsgebyret.

Uansett hva du leverer, skal avfallet være sortert på forhånd og synlig for de ansatte på gjenvinningsstasjonene.

Prisliste for vanlig bygge- og riveavfall:

  • 0 - 0,25 m3: ett klipp med GjenbruksID (tilsvarer to vanlige avfallssekker á 125 liter)
  • 0,25 - 0,5 m3: 270 kr
  • 0,5 - 1 m3: 525 kr
  • 1 - 3 m3: 800 kroner

Prisliste for betong, stein og andre masser:

  • Inntil én "murerbøtte" (20 liter): ett klipp med GjenbruksID
  • 0 - 0,5 m3: 700 kr
  • 0,5 - 1 m3: 1400 kr

Én kubikkmeter tilsvarer åtte vanlige avfallssekker á 125 liter. Det er forskjell på hva og hvor mye de ulike gjenvinningsstasjonene tar imot. Du finner leveringsbetingelser på nettsiden til hver enkelt stasjon.