Innføring av elektronisk arkiv –
foreløpig status i Oslo kommune
Forskrift om offentlege arkiv åpner for elektronisk arkiv uten noe parallelt
papirarkiv. Hjemmelen finnes i § 2-13, som slår fast at saksdokumenter
under visse forutsetninger kan lagres elektronisk. Noark-4, som er den
nye kravspesifikasjonen for elektroniske arkivsystemer i offentlig forvaltning,
er langt på vei en standard for full elektronisk dokumentbehandling og
arkiv. Kravene er imidlertid på flere punkter av generell og overordnet
karakter og har aktualisert behovet for tilpasninger i Oslo kommune. På
bakgrunn av dette tok Byarkivaren i fjor initiativet til å opprette en
arbeidsgruppe med mandat å utarbeide veiledning og instruks i innføring
av elektronisk arkiv og dokumenthåndtering i kommunens virksomheter.
Av Morten Brøten
Arbeidsgruppen har bestått av representanter fra Byrådslederens avdeling,
Byrådsavdeling for service- og organisasjonsutvikling og Byarkivet. Sistnevnte
har fungert som sekretariat for prosjektet. Gruppen hentet nyttige erfaringer
fra besøk i Kommunal- og regionaldepartementet, Riksarkivet og Statens
vegvesen Nordland. Utkast til instruks og veiledning ble i sommer forelagt
Riksarkivaren og godkjent som rammeopplegg for virksomheter i kommunen
som ønsker å innføre elektronisk arkiv.
Dokumentene har i tillegg vært
på en "uformell" høringsrunde i Arbeids- og administrasjonsdepartementet,
Software Innovation ASA, Ephorma A/S og Fylkesarkivet i Oppland, hvor tilbakemeldingene
har vært svært positive. Utkastene venter nå på videre behandling i kommunen.
Det ventes at det igangsettes pilotprosjekter blant noen virksomheter til neste
år.
Instruksen og veiledningen tar
for seg de forhold som er viktig å være klar over ved innføring av elektronisk
arkiv. Instruksen presenterer krav og standarder som er obligatoriske
i Oslo kommune, i andre sammenhenger problemstillinger hvor virksomheten selv
må velge. Hensikten med veiledningen er å forklare, utdype og problematisere
instruksen.
Hva er elektronisk arkiv?
Elektronisk arkiv forstås i instruksen og veiledningen som et arkiv hvor
alle virksomhetens saksdokumenter, både egenproduserte og de som er mottatt
fra andre, er lagret elektronisk i tilknytning til en elektronisk journal.
Det er den elektroniske versjonen av dokumentet som regnes som arkiveksemplar,
ikke papirversjonen. I praksis betyr dette at en virksomhets papirarkiv
(sak- og korrespondansearkiv) kan erstattes av et elektronisk arkiv.
I de fleste tilfeller vil dette
forutsette at virksomhetens egne saksdokumenter produseres elektronisk gjennom
en saksbehandlermodul tilknyttet arkivsystemet. Det vil også forutsette skanning
av papirdokumenter som mottas i virksomheten.
For at virksomheten skal kunne
avslutte arbeidet med et papirbasert arkiv, og regne de elektroniske versjonene
av dokumentene som sitt egentlige arkiv, må løsningen være godkjent av Byarkivet.
Det skal fremgå av søknaden hvordan virksomheten tilfredsstiller de krav som
er stilt i instruksen. Før godkjenning skal det dessuten være gjennomført prøvedrift
av systemet. I prøveperioden skal papirarkivet vedlikeholdes som før.
Gevinster
Det ligger utvilsomt et potensiale for ressursbesparelse ved innføring
av elektronisk arkiv; det vil gi muligheter for rask og enkel tilgang
til informasjon og dokumentasjon på hver saksbehandlers PC, behov for
utstyr og lagringsplass til omfattende papirarkiver vil forsvinne, tradisjonelle
arkivoppgaver som bilegging, arkivlegging og utlån vil forsvinne, periodisering
av arkivet vil bli mindre ressurskrevende i og med at man slipper å pakke
ned et papirbasert arkiv, merke esker, flytte arkivmaterialet til bortsettingsarkivet,
etc.
En naturlig videreføring av elektronisk
arkiv, er elektronisk utveksling av saksdokumenter. Integrasjon mellom
et e-postsystem og arkivsystem/ saksbehandlermodul vil gjøre ekspedering og
mottak av post mer effektivt. Temaet elektronisk dokumentutveksling ligger utenfor
instruksens og veiledningens rammer, og vil trolig mer naturlig høre inn under
kommunens e-postinstruks.
Som en overordnet gevinst vil
elektronisk arkiv og dokumenthåndtering føre til mer effektiv og korrekt saksbehandling.
I neste omgang vil dette kunne bedre kommunens service overfor brukerne.
TOBIAS 4/2000
|