Ingierstrand
Fjordens frognerseter
På østsiden av Bunnefjorden ligger Ingierstrand,
som i sin tid ble kalt "perlen blant Nordens badeanlegg".
I 1936 kjøpte Oslo kommune det 2700 mål store friområdet
som funkisrestauranten var en del av. I en tid da hovedstadens
innbyggere fikk stadig mer fritid, var kommunen opptatt av å
sikre at folk flest kunne få tilfredsstilt behovet for
sjøbad og friluftsliv i vakre og naturskjønne omgivelser.
Av Anne Marit Noraker
På slutten av 1920-tallet økte behovet for fornøyelsestilbud
i hovedstaden. Folk flest hadde fått mer fritid, og rekreasjon
og kroppsdyrking var i vinden som aldri før.
Samtidig satt familien Ingier på Stubljan sør
i Aker og Hvitebjørn i Oppegård. Og de så
seg om etter nye måter å skaffe penger på.
Trelast- og sagbruksnæringen hadde dårlige tider,
og den en gang så formuende familien hadde hatt tunge tider
etter at Frithjof Ingier skapte furore rundt århundreskiftet.
Han var barnebarn av Lars Ingier som kjøpte Stubljan
i 1799 og sønn og nevø av brødrene Helle
og Marius Ingier som i 1850 opprettet familiefirmaet M. &
H. Ingier. Frithjof Ingier drev selskapet med dets eiendommer,
han hadde vært ordfører i Aker og hadde kone og
fire barn på Stubljan. Han var en mann som nøt respekt,
inntil han i 1900 skilte seg og flyktet til Paris med en dansk
jente og store deler av familieformuen. Den gjenværende
konen Johanne kjøpte ut sin mann og drev gården
og firmaet videre, men selskapet var tappet for store verdier.
Et ikke overmøblert areale
I 1931 ga Johanne Ingier arkitektene Eyvind Moestue og Ole
Lind Schistad i oppdrag å tegne et moderne restaurant-
og badeanlegg på Hvitebjørn. Den første delen
av anlegget sto ferdig i 1932. Det besto av en restaurantbygning
- som utelukkende var basert på friluftsservering fra et
koldtkjøkken, samt administrasjonsbygning og garderobeanlegg
med blant annet syv hundre garderober. I tillegg kom stupetårn,
rutsjebane og parkeringsplass til 150 biler.
Arkitektene Moestue og Schistad uttalte selv at deres målsetning
var å tilpasse bygningene til det kuperte terrenget "så
den landskapelige skjønnhet understrekes, og arealet ikke
overmøbleres". De rene linjene i den funksjonalistiske
arkitekturen spilte på modernismens økte vektlegging
av hygiene, lys, luft og grønne omgivelser - og sto i
sterk kontrast til tidligere byggeskikk med flater som var vanskelige
å holde rene, på grunn av snirklet ornamentikk og
krummelurer.
Samtidig ble en rekke tomter på området solgt
til privatpersoner som bygde seg villaer og feriehus. Det ble
anlagt betalingsbad, fristrender, parkerings- og teltplasser,
det kom kai og bøyer for motor- og seilbåter, og
Widerøes Flyveselskap etablerte en lufthavn.
Uterestauranten på Ingierstrand kunne betjene tusen
gjester, men anlegget viste seg raskt å være for
lite. Den første sesongen hadde Ingierstrand seksti tusen
besøkende, og på de varmeste søndagene kom
det rundt fire tusen solhungrige mennesker. I 1934 sto derfor
en ny restaurantbygning ferdig, med dansegulv og spisesal med
plass til enda fire hundre gjester. Samtidig utvidet M. &
H. Ingier parkeringsplassen og forsterket bryggene for den økende
båttrafikken.
Fornøyelsesetablissement og
folkebad
"Her vokser det frem et badeetablissement av dimensjoner
som hittil har vært ukjent i Norge", skrev Aftenposten,
da siste byggetrinn av Ingierstrand bad sto ferdig våren
1934.
Ingierstrand ble i samtiden kalt "fjordens frognerseter".
Badet representerte noe moderne og nytt, sammen med tilsvarende
anlegg på Hvalstrand i Asker og Sundøya ved Tyrifjorden.
Eksisterende offentlige bad ble mest brukt av velstående
personer, som tok seg et bad for renslighetens og helsens skyld.
Det var av samme grunn at folk badet i friluft, selv om enkelte
også svømte prydelig bak lerretsforheng i kjønnsavdelte
sjøbad lenger inn i fjorden for å få mosjon.
De nye friluftsbadene hadde mer å by på. I en
tid der rekreasjon og idrett ble sett på som noe som ga
livet mening og der naturbegeistringen var enorm blant hovedstadens
innbyggere, representerte Ingierstrand et svar på folks
søken etter "det gode fritidsliv".
Man kunne tilbringe både dager og kvelder der ute i
et fellesskap, og folk i alle aldre og begge kjønn var
representert. Friheten ble dyrket på en ny måte -
svømmende i sjøen, i rutsjebane, fra stupetårn
og lettkledt på svaberg og sandstrender. Man kunne sitte
på restaurant hele dagen, se revyer, lytte til klassisk
musikk eller jazz og spise iskrem. Man kunne sogar telte der
ute og dermed tilbringe hele ferier i disse moderne og naturskjønne
omgivelsene. Stedet ble en viktig sosial arena, hvor man kunne
se og bli sett.
På jakt etter skikkede badeplasser
Blant politikerne i bystyret var det alminnelig enighet om
at det stadig voksende bysamfunnet ikke kunne greie seg med de
eksisterende "spredte og ofte små arealer til bading,
telting og friluftsliv" og at det var nødvendig
at Oslo kommune sikret seg friområder langs indre Oslofjord.
I løpet av sommeren 1935 foretok kommunen befaringer
for å se på områder som kunne være aktuelle,
og det forelå flere tilbud om salg. M. & H. Ingier
tilbød hele det utparsellerte området inkludert
badeanlegget for 2,2 millioner kroner. Det var særlig dette
tilbudet oslopolitikerne heftet seg ved. Dette hadde nok blant
annet sammenheng med arealets størrelse.
Området var på hele 2700 mål, med en 5500
meter lang strandlinje og en del barskog. I kommunen viste man
særlig interesse for den delen som egnet seg som friareal
og badeområde. Helst ønsket man å holde utenfor
både restauranten og skogområdet som hørte
til eiendommen, men selgeren var ikke villig til å foreta
en slik utskilling.
Etter forhandlinger klarte kommunen å få ned prisen
til 1,8 millioner kroner, men 700 kroner pr mål var fortsatt
i overkant av hva man i kommunen syntes var forsvarlig.
Borgermesteren hevdet at kjøpesummen fortsatt var for
høy i forhold til det man fikk igjen for pengene, og tilrådde
ikke kjøp. Han mente at strandområdet på Ingierstrand
var for bratt, at grunnene var for få og at avstanden fra
byen var for stor. Borgermesteren uttalte videre at det ville
være rimelig at Aker kommune bidro til finansieringen,
i og med at folk fra Nordstrand, Ljan og Bekkelaget antakelig
ville bli blant strandens hyppigste brukere. For øvrig
trodde han at behovet for badeplasser ville bli tilfredsstilt
når Malmøykalven og Langøyene etter hvert
kunne stilles til disposisjon.
Med utgangspunkt i dette uttalte borgermesteren i sin innstilling
at kommunen tross alt hadde gjort såpass mange eiendomsinvesteringer
som ikke ville gi nevneverdig utbytte til forrentning av kjøpesummen,
blant annet til parker, at man burde utvise en viss forsiktighet.
Høyre delte borgermesterens oppfatning gjennom hele
den politiske behandlingen. Kritikerne var imidlertid i mindretall,
for i april 1936 vedtok bystyret å kjøpe Ingierstrand
for 1,8 millioner kroner, med 47 mot 37 stemmer.
Naboene protesterte
I kjøpekontrakten forpliktet selgeren seg blant annet
til å dekke alle utgifter vedrørende eventuell nekting
av konsesjon og eventuelle stridigheter med rettighetshavere
som kunne hindre bruken av arealet til badestrand, park og teltplasser.
Hvis en eventuell dom gikk i mot kommunen, kunne salget gå
om igjen. Denne garantien skulle vise seg å komme godt
med, for verken Oppegård kommune eller villaeierne i det
utparsellerte området godtok at arealet skulle bli friområde
for hovedstadens innbyggere.
Herredsstyret i Oppegård anbefalte ikke konsesjon for
salget, fordi man var redd for at kommunen skulle miste fremtidige
skatteinntekter på denne måten. Det ble argumentert
med at Oppegård kommune så langt hadde bekostet både
ledningsnett og veibelysning til Ingierstrand, og man fryktet
at kommunen også måtte besørge vakthold og
politi samt vedlikehold og vinterbrøyting av veien. For
øvrig var man redd for at trafikkselskaper fra Oslo skulle
bli foretrukket, fremfor lokale selskaper. Oppegård kommune
fikk ikke medhold da departementet behandlet konsesjonssøknaden.
Villaeierne gikk til sak mot selgeren fordi de mente salget
ikke var forenlig med de kjøpekontrakter de hadde inngått,
hvor de hadde blitt tilbudt rolige og idylliske omgivelser. Det
kom klager på alt fra høyttaleranleggets kvaliteter
til at campingtrafikk, flyhavn og parkeringsplasser avga plagsom
støy og lukt. I 1938 fikk villaeierne medhold i Follo
herredsrett. Saken ble imidlertid anket, og i april 1939 vedtok
lagmannsretten et forlik hvor selgeren fikk medhold mot at de
villaeierne som ikke hadde trukket seg fra rettssaken, fikk en
erstatning på til sammen 34 000 kroner. Diskusjonen om
adgang til en rekke områder ble etter hvert løst
gjennom en viss regulering av både grenser mellom villaeiernes
tomter og adgang til visse badeplasser.
I 1944 skilte man fra Spirebukta/Lindebukta, som ligger rett
sør for badet. Her ble det gjort et unntak fra kommunens
prinsipper om at området skulle holdes som en enhet. Begrunnelsen
var en del klausuler i både kommunens og villaeiernes kjøpekontrakter,
som tilsa at det kun var villaeiere uten strandrett som skulle
ha bade- og båtrett der. Terrenget var dessuten så
bratt at kommunen ikke anså det som egnet til offentlig
strand. Betingelsene som ble knyttet til salget, var at området
i fremtiden kun skulle benyttes som badetomt og at eiendommer
ikke skulle kunne fraskilles.
Med dampbåt og flyvemaskiner
til fjords
Selv om en del hovedstadsbeboere kunne benytte bil, småbåt
eller sykkel de femten kilometerne ut til Ingierstrand, var bruken
av stedet avhengig av offentlig kommunikasjon. Kommunen overtok
i all hovedsak de kontraktene som M. & H. Ingier hadde inngått
med både buss-, dampskip- og flyselskap.
Å ta buss var imidlertid forholdsvis dyrt. For kommunen
var det et mål at "de mer ubemidlede" også
skulle nyte godt av det kommunale friområdet, og dampskipet
"Vestfjorden" ga i så måte et langt rimeligere
tilbud. I sommermånedene gikk båten i skytteltrafikk
mellom Ingierstrand og sentrum, og den holdt en vesentlig lavere
takst enn busselskapet. Dampskipstrafikken opphørte under
krigen, men fra 1945 til 1970 gikk det igjen rutebåter
mellom Ingierstrand og hovedstaden.
Allerede i 1933 begynte Widerøes Flyveselskap sin flyging
fra Ingierstrand, som var selskapets første sommerbase
for sjøfly. I de to påfølgende årene
satte de opp tre hangarer og et klubbhus. Fra 1934 hadde selskapet
daglig ruteforbindelse med Kristiansand, Haugesund og Stavanger.
Med båtforbindelse inn til hovedstaden ble ruten en suksess.
I tillegg var det mange badegjester som ville betale for å
få en tur over Oslo.
Thor Solberg landet på Ingierstrand etter sin atlantershavsferd
i 1935. Han fløy fra New York til Oslo, med fem mellomlandinger
underveis, og var i luften i til sammen 59 timer. På Ingierstrand
ble han møtt med folkefest, festmiddag og gjeve utmerkelser.
For øvrig var det på Ingierstrand at Arild Widerøe
med fire passasjerer omkom i en flyulykke i 1937.
Krigen gjorde sitt til at Widerøes lufthavn ble lagt
ned i 1940. Dessuten var aktiviteten lavere etter at Fornebu
sto ferdig i 1938. Lufthavnområdet gikk senere inn i badeområdet.
I 1937 ble det lagt frem et reguleringsforslag for utbygging
av Svartskogområdet, det vil si området mellom Ingierstrand
og Gjersjøen, hvor Jernbanekomiteen la frem forslag om
å bygge en sidebane til Ingierstrand. Oslopolitikerne virket
kun måtelig interesserte, og da krigen kom, ble det satt
en endelig stopper for disse planene.
Bruken av badet
Mens diskusjonene gikk mellom Ingier-familien, Oslo kommune
og rettighetshaverne i området under siste halvdel av 1930-tallet,
ble Ingierstrand mye brukt av byens befolkning. Fjorden ble benyttet
av store og små, og svømmeferdighetene tok seg godt
opp. I 1937 besøkte nesten 50 000 betalingsbadet. Man
regnet med at 90 000 hadde besøkt fristrendene og det
ble betalt for nærmere 4 000 teltdøgn. Tallene steg
ytterligere mot slutten av tiåret, mens området i
liten grad ble besøkt under krigen.
I de siste av krigsårene vokste det i stedet opp en
ulovlig hyttebebyggelse der ute. Dette skjedde delvis på
grunnlag av uformelle løfter fra den nazistiske administrasjonen.
Nitti hytter ble satt opp, og selv om det kom utkastelsesordrer
etter krigen nektet eierne å flytte. Saken gikk til Eidsivating
lagmannsrett, og Oslo kommune ble erkjent retten til å
fjerne hyttene.
På slutten av krigen ble for øvrig badet og restauranten
brukt som senter for Hirdens bedriftsvern.
Etter krigen gjenvant badet sine gamle besøkstall.
Anlegget ble også brukt til svømmearrangementer
og til representasjon i forbindelse med en rekke kongresser og
møter. I reiselivskataloger ble Ingierstrand nevnt som
en perle blant Nordens badeanlegg. I 1947 besøkte over
126 000 betalingsbadet, men langt færre enn før
satte opp telt.
Etter hvert som Oslo fikk flere friluftsbad nærmere
byen, mistet Ingierstrand betydning. Det norske klimaet åpner
ikke for noen lang sesong, og bygningene er i dag preget av forfall.
Foreningen Ingierstrands venner jobber for at badeanlegget skal
bli rehabilitert og gjøres til en kulturpark, og gruppen
la i fjor frem en plan for antikvarisk rehabilitering, utvikling
og fremtidig drift.
Oslo kommune eier fortsatt anlegget, som i dag leies ut til
en restauratør som driver stedet om sommeren. På
varme sommerdager er det fortsatt mange som besøker svabergene,
sandstrendene og stupetårnet.
Utrykte kilder i Byarkivet:
Finansrådmannens sakarkiv
Trykte kilder og litteratur:
Aktstykker for Oslo kommune 1935-1936
Oslo kommune 1912-1947
Wenche Findal: "Fjordbad i funksjonalismens ånd
- store anlegg for kort sesong" i Byminner nr 2 -
1997
Knut Kjelstadli: Den delte byen. Oslo bys historie,
bind IV
E. Moestue og O.L. Schistad: "Ingierstrand bad"
i Byggekunst 1933
Oslo byleksikon
Muntlige kilder:
Willy Østberg, lokalhistoriker i Oppegård TOBIAS 2/99
|