I år var det på hengende håret, men det blir fire kvelder med underholdning - mest for et heller modent publikum - på St. Hanshaugen. Disse parkkveldene er en gammel tradisjon i Oslo, helt fra 1946, og omfanget var adskillig større de første årene. Og med appell hovedsaklig til helt andre aldersgrupper.
Av Leif Thingsrud
Forløperen for kulturkveldene var parkkonsertene. Tidlig i dette århundret kunne det være kor og forskjellige blåserensembler som sto for disse, men etter hvert ble det overdratt til profesjonelle militærmusikere. Under krigen var det hirdmusikken som spilte, og dermed forsvant publikum.
Etter krigen fant parkutvalget ut at man måtte prøve noe nytt og mer variert, og i 1946 oppsto kulturkveldene. Beretningen for det året er ikke bevart, men i den for 1947 står det at kveldene i 1946 ble godt mottatt av publikum, og at man derfor utarbeidet et utvidet program for 1947. Sju av byens parker hadde forestillinger; St.Hanshaugen, Studenterlunden, Frognerparken, Bjerkelunden, Kampen park, Torshovparken og Bjølsenparken. Dessuten var det St.Hansfest på Ballsletta på Ekeberg.
Kommunen engasjerte Nationaltheatrets orkester for sommeren, og under navnet Oslo byorkester spilte de lettere klassisk musikk og underholdningsmusikk. "Musikk-kveldene fikk et trofast publikum og vi hadde den gleden å se at tilstrømningen etter hvert øket", skriver programkomiteen i sin beretning. Med assistanse fra Sommers teater ble deler av "Flaggermusen" oppført i Frognerparken, og et populærprogram kalt "Verdens mest berømte valser og marsjer" slo svært godt an.
Kringkastingen var tilstede og hadde sending fra en konsert med janitsjarkorps og solister i Studenterlunden 15. mai, og ellers var det teaterforestillinger - Holbergs "Den pantsatte Bondegutten" og barneforestillinger ved Odd Bye-Nilsens elever. Forsommerens forestilling inneholdt "akrobatisk lek og dans", og på høsten spilte man en komedie bygget på gamle eventyr.
Tilstrømningen av folk var god, til dels formidabel. Ved avslutningskvelden i Studenterlunden var det tyve tusen til stede som hørte på byorkestret, solistene Alfred Maurstad og Kari Frisell samt oppleseren Arne Paasche Aasen. Og som ble med i allsangen ledet av Erling Krogh. Alt i alt ble det holdt 76 forestillinger, og det samlede tilskuertallet ble anslått til 160 - 170 tusen.
TOBIAS 2/96