Vinterlandbruksskolen
åpnet sin virksomhet i Kristiania i 1886,
og da med kun én fremmøtt elev av
i alt fire oppmeldte den første dagen . Året
etter tok skolen opp syv elever og i 1888/89 var
elevtallet steget til seksten. I løpet av
skolens ti første virkeår var nærmere
syv hundre elever innom skolen, enten på den
teoretiske eller den praktiske linje.
Av Bård Alsvik
 |
Vinterlandbruksskolens
stiftere var Bastian R. Larsen (t.v.) fra Solør
og Olav Sendstad (t.h.) fra Nes i Hedmark. Begge
hadde høyere utdannelse fra Landbrukshøyskolen
i Ås. I 1886 stiftet de Vinterlandbruksskolen
i Kristiania (fotografier fra jubileumsberetningen
"Vinterlandbruksskolen i Kristiania 1886-1911") |
Skolen tok opp elever fra
alle kanter av landet, og sågar fra utlandet
der både Island og Sverige var representert.
Fra de to nordligste amtene kom det syv elever det
første tiåret, og hele 51 fra Nordland.
Størst rekruttering var det fra Hedmark,
med 159 elever. Akershus var en god nummer to med
143 elever og Kristiania hadde hundre elever i den
første tiårsperioden av skolens virksomhet.
Fra gammelt av hadde det eksistert
en ordning der norske bondesønner pleide
å ta del i arbeidet hos "duelige
landmænd" mot betaling for så
å vende tilbake til fedregården som
"utlærte" gårdbrukere. Utover
1800-tallet falt denne "skikken" bort.
Bondesønnene ble sendt til Landbruksskoler
der det praktiske og teoretiske foregikk "hånd
i hånd" på skolens grunn.
Vinterlandbruksskolens stiftere
var sterkt kritiske til denne utviklingen, og også
fra andre hold ble det stilt spørsmålstegne
ved hvor godt "hånd i hånd-systemt"
var. De praktisk-teoretiske landbruksskolene krevde
meget store eiendommer for å gi rikelig adgang
til arbeidsøvelse. Uten store arealer kunne
skolene alterantivt bare ta i mot et lite antall
elever. Disse forholdene gjorde at utdannelsen ble
meget kostbar, og at få hadde mulighet til
å gjennomføre den. Slike praktisk-teoretiske
skoler hadde dessuten en meget "skolemessig
praksis", fjern fra virkeligheten, mente kritikerne.
 |
Skolens
lærere og elever samlet på Holmenkollen
turisthotell under 25- års jubileet i
1911.
|
En "kjerringa mot strømmen"
i dette landskapet av landbruksskoler var Tønsberg
landbruksskole, som på 1880-tallet la større
vekt på den teoretiske delen av utdannelsen,
og overlot mer eller mindre den pratiske delen til
hjemmet. Stifterne av Vinterlandbruksskolen hadde
sett de positive konsekvensene av denne omleggingen,
men mente at tiden var inne for å institusjonalisere
også den privatpraktiserende delen av undervisningen.
I Vinterlanbruksskolens hovedprogram het det at
undervisningen skulle foregå ved: "Praktisk
oplærelse hos duelige privatpraktikere og
theoretisk undervisning i en særegen læreanstalt".
Den teoretiske delen skulle
altså foregå på skolen, og den
praktiske delen "der hvor den drives for
sin egen skyld". På den måten
fikk man nyttiggjort "den dygtighet og
erfaring, som findes inden den store kreds av privat
arbeidende landmænd". Og ikke nok
med det, man skapte også en billigere skole
som bidro med "at løse den vanskelige,
men viktige opgave, at bringe skole og hjem i samarbeide".

Undervisningsfag 1911. |
I starten
hadde skolen vanskeligheter med å få
offentlig aksept og økonomisk støtte
for at "Praksis læres bedst
i den private bedrift". Men etter
seks års drift fikk skolen forsøksvis
statlig støtte. Elevtallet tok seg
samtidig voldsomt opp. I jubileumsåret
1911 hadde skolen tre klasser, ett aftenkurs
og sterk søkning til lærlingeavdelingen.
Skolen hadde imidlertid
et husproblem. Skolen hadde hele tiden bodd
til leie. Først i Apotekergata 6, så
i Nordal Bruns gate 1, og fram mot 1905 et
omflakkende liv på ulike skoler i byen,
før den endte på den "Gamle
krigsskolen". I 1911 var skolen igjen
på flyttefot. Først på
Qvams skole og så på Nickelsens
skole, begge private skolebygninger.
Men mens det var vanskelig
for skolen å finne permanente lokaler,
var det ikke vanskelig å skaffe praksisplasser
for skolens elever. Bondegutter – og
jenter, som det ble flere av etter hvert –
ble spredt over hele landet, særlig
amtene rundt Oslo-fjorden, samt Hedmark og
Kristians amt (Oppland).
I Aker stilte bønder
på Lambertseter, Bekkensten, Abildsø,
Høybråten, Nordberg, Stubberud,
Østensjø, Ammerud, Ris og Tåsen
opp som Lærlingehusbonder". Et
par-tre gårder i Sverige og Danmark
åpnet også dørene for elever
fra Vinterlandbruksskolen.
|
Elevene ved Vinterlandbruksskolen
fikk en allsidig undervisning. For det første
undervisning i almene fag som norsk, kjemi, regning
og fysikk. For det andre såkalte hovedfag,
blant annet driftslære, gjødselslære,
husdyrbruk, skogbruk og havebruk. Og for det tredje,
øvelsesfag, som landmåling, tegning
og frøundersøkelse.
Vinterlandbruksskolen holder
til i Pottemakerveien 4 på Rødtvet
i Groruddalen i dag. I år (2003) har imidlertid
skolen skiftet navn til "NATUR
videregående skole". Ikke nok med
det, skolen skal flytte og bli nabo med 4H gården
på Furuset. Skolen retter seg mot ungdom som
er interessert i naturbruk. Den har linjer for Skogbruk/villmarksliv,
Landbruk/ naturforvaltning med hest, Landbruk/ naturforvaltning
(tradisjonell) og Gartneri og hagebruk. Dessuten
finner vi fagene Naturforvaltning og Allsidig landbruk
(agronom.) Undervisningen preges av mye praksis
og uteliv. Eleven lærer om traktorkjøring,
håndtering av motorsag, førstehjelp,
og allerede på grunnkurset får de åtte
ukers praksis med dyr på gård.
Landbruket har endret seg mye siden skolens barndom.
Men ideen om at "Praksis læres best i
det virkelige liv", har den beholdt
som et grunnprinsipp.
Trykte kilder i Byarkivet:
Olav Sendstad, Vinterlandbruksskolen i Kristiania,
Beretning 1918-19, Kristiania 1921
Olav Sendtad, Vinterlandbruksskolen i Kristiania
1886-1911, Kristiania 1912
Olav Sendstad, Redegjørelse for den 12-aarige
virksomhed ved Vinterlandbruksskolen i Kristiania
i tidsrummet 186-98, Kristiania 1898
|