RÅD FOR Å
HOLDE KJÆRLIGHETEN VARM
Når ei kjerring var
redd for at mannen skulle kjølne når
de hadde vært gift ei tid, så kunne
hun bare ta to padder og male et slags rødt
kors eller kryss på ryggen deres, og binde
dem i hop og legge dem i en stekeovn til de var
sprøstekte. Når hun så tok
noe aske fra dem i maten til mannen, kunne hun
være sikker på at han kom til å
være like glad i henne i framtida og. (Lista)
Dersom ei gift kone kunne
slite ut sju hår av skjegget til mannen
sin når han sov, kunne hun lokke ut av ham
alle de hemmelige tankene han gikk med, og slik
få greie på om hun måtte gjøre
noe for å bevare kjærligheten hans.
(Lista)
Var det ei kjerring som
fryktet at mannen hennes var utro, så skulle
hun tygge en munnfull av brød og smør
og lure ham til å spise. Fikk hun til det
kunne hun være helt trygg på at han
siden kom til å være trofast mot henne.
Det samme gjaldt mellom kjærestefolk. (Korgen)
Hugvendinga varte bare
ei stund om gangen. Den måtte derfor fornyes
av og til. En gutt hadde hugvendt ei jente og
vunnet henne. Hver gang de hadde vært til
alters, ble det ugodt mellom dem, og harmen til
kona varte til mannen fikk fornyet hugvendinga.
(Odda)
Når noen begynner
å trette med deg, da si disse ordene: I
dag tretter jeg mellom Adam og Eva, mellom Abraham
og Sara, imellom N.N. og deg N.N. - Gå så
til døra og støtt din fot på
treet eller dørstokken og si: Ut Judas!
Inn Jesus! In nomine patris et filii et spiritus
sanctus. Amen. (Bø i Vesterålen ca.
1770)
Varsler av brudeparet.
Illustrasjon fra boka
VARSLER AV BRUDEPARET
Når et brudepar snur
seg for å gå tilbake fra alteret,
og det skjer slik at de vender ansiktene fra hverandre,
er det et varsel om at kjærligheten mellom
dem skal kjølne, og at en av dem vil ønske
skilsmisse.
Når brud og brudgom
går tilbake fra alteret og en av dem skynder
seg mer og kommer litt foran den andre, skal vedkommende
dø først - skynde seg inn i evigheten.
(Mandal)
Den som stakk foten lengst
fram når de sto for alteret, skulle bli
herre i huset.
Da Nils (-) giftet seg,
så satte han foten fram. Brura så
det og satte foten sin enda lengre fram. "Eg
ska lære deg!" sa Nils, "trur
du eg ska ha någa obstanasig kjering, så
trur du feil!" Så satte han foten helt
innenfor alterringen. Presten så det, og
han smilte bare. De sa han kunne godt forstå
Nils, for selv hadde han et hespetre til kjerring.
(Lista)
Blir brudgommen gående
bakerst når paret skal over tunet, skal
han leve lenger enn henne. Er det bruden, skal
hun leve lengst. (Mandal)
Dersom den første
brudefolket møtte når de kom ut av
kirken, var ei gammel kone, skulle de bli ulykkelige.
Men var det en ung gutt, spådde det lykke.
(Lista)
Når et brudepar etter
hjemkomsten fra kirken først ser bort på
bordet, skal velstand følge dem. Ser de
derimot til skorsteinen, betyr det fattigdom.
(Gausdal)
Har brudefolkene god appetitt
og spiser dyktig, skal det bli rikelig med mat
i huset deres. (Gausdal)
Dersom bruden blir søvnig
før brudgommen på bryllupsdagen,
skal hun sovne inn (dø) først. Er
det omvendt, dør han først.
Bryllupsnatta skulle bruden
late som om hun prøvde å rømme.
Greide hun det, var det et godt merke. (Solør)
Om alterlysene var ustø
og blafrende, fikk brudeparet et urolig liv. Brant
de stille og klart, ble det stille og klart for
dem. (Breim)
Den som stod nærmest
det alterlyset som skinte klarest, ville dø
først. (Lista)
Den av ekteparet som går
skoene "ut", er slem mot den andre.
Gås skoene inn, er det motsatt. (Mandal)
ÅNDEMANING
Den som tok sjansen på
å sitte julestue, hadde alt gjort et skjebnevalg.
Den som hadde mant fram et annet menneske, kunne
ikke angre eller trekke seg, men hadde bundet
seg til vedkommende, enten hun eller han var attråverdig
eller ei. Fra Skjåk fortelles om ei jente
som hette Live Uppigard. Hun fastet en julenatt
og satte ut skåler. Og ved midnatt kom det
inn en kar og drakk av ølskåla. Hun
ble overrasket, for han bar soldatuniform, og
slike var det sjelden å se. Men senere i
jula så hun ham igjen ved kirken. Og da
fikk hun greie på hvem det var. Det var
gardgutten på Harsheim, "bestefar åt
bestefar til den Lars som nå har Harsheim.
Det bar slik til at det vart parfolk av henne
Live og han Lars, og godt gjekk det med dei."
(Skjåk)
Men alle ble altså ikke like glade ved synet
av sin tilkommende. På nordre Larsgard i
Hovet var det en ungkar - Daniel hette han - som
ville sitte julestue. Han satte seg i høysetet
og på bordet foran seg hadde han de tre
skålene. Da han hadde sittet en stund, tok
det til å glisne i veggene og murpussen
datt av peisen. Men Daniel lot som ingen ting.
Like etter kom det inn ei jente som han kjente,
det var Synnøv Norolshaugen. Men henne
ville han ikke ha.
Året etter satt han julestue igjen og ventet
å få se en annen. Men den som kom
var Synnøv Norolshaugen. Da noen spurte
om han så noen, svarte han: "E såg
denne slåsa or Norolshaugi!"
Den tredje julekvelden satt han atter julestue.
Da hadde han forberedt seg med en nyslipt kniv
i slira, som han ville kaste etter Synnøv
dersom hun kom tredje gangen. Men hun kom ikke.
Da han hadde sittet slik en stund, kom det ruslende
inn ei ku som hadde hud bare på hodet og
nedenfor knærne, ellers var den flådd.
Da torde ikke Daniel sitte julestue oftere.
Daniel Larsgard ble gift med Synnøv Norolshaugen
og de levde lykkelig sammen. De bodde i Nord-Hoved.
Synnøv døde for 40-50 år siden.
Daniel fortalte selv dette til Tor Villand. Han
fortale også at da Synnøv viste seg
for ham den første kvelden han satt julestue,
hadde hun utslått, gult hår som nettopp
var vasket. Hun holdt akkurat på med hårvask
da hun måtte av sted og vise seg for Daniel
Larsgard. (Hol)
MANING MED SKO
Å bruke skoene sine
til kjærestemaning er også en spådomstradisjon
overlevert i flere versjoner. Det vanligste var
å sette (tre-)skoene fra seg på låvegolvet
eller i låvedøra på julekvelden,
før en løp på sokkelesten
tre ganger rundt dette uthuset. Når en kom
tilbake siste gang, sto den tilkommende i skoene
og ventet. Skulle man dø ugift, sto det
ingen i skoene, eller en ukjent mann som holdt
en spade eller skuffe i hånden. (Ulvik).
Hadde vedkommende et fornøyd ansikt, ville
det bli glede i huset kommende år. Var det
en "hovudlausing" (uten hode), ville
en i huslyden falle bort. (Ulvik)
En mann fra Bøherad så skoene fulle
av blod, han ble drept. Ei hardangerjente fikk
øye på en halv mann i skoene sine,
alt over beltestedet var borte. Hun skvatt fælt,
og etter dette forsvant skikken med fjøsskoene
i Ullensvang, sies det.
En gutt fra Eidfjord sa til mora si på julekvelden:
"Nå vil jeg ut og se hvem jeg blir
gift med." Han satte skoene i døra
og lot tuppene snu utover, løp så
tre ganger med og tre ganger mot sola rundt stua.
Da han kom inn igjen, spurte mora hvordan det
gikk. "Det gikk ikke rart," sa gutten,
"det stod en liten filleunge i skoene."
Men hun som stod der hette Torbjørg, og
da han giftet seg andre gangen, fikk han henne.
Huldre-elsk. Illustrasjon
fra boka
HULDRE-ELSK
Det var helst gutter og
jenter som overnattet alene i utmarka, i seterbua,
jaktlægret eller tømmerkoia, eller
hadde ærend dit (hesteleiting, gjeting,
vedhogst), som fikk besøk av en innpåsliten
underjordisk. Huldra (skogsnerta) var vakrere
enn andre jenter å se til når hun
viste seg for mannfolkene. Hun hadde langt, lyst
hår, et inntagende smil og staselige klær,
og var flink til å spille, tralle og lokke.
Kyrne hennes var finere og feitere enn andre,
og demonstrerte for fattiggutten at hun hadde
mer enn skjønnheten sin å tilby.
Men synet av kurumpa under skjørtekanten
gav ham grei beskjed om arten hennes, og fikk
ham som regel til å ta de nødvendige
forholdsregler. I andre tilfelle var det vanskeligere
å avgjøre om jenta tilhørte
underjordsfolket, og hun avslørte seg på
en annen måte.
Det fortaltes om en mann
som hette Ola Fossli at han ikke trodde på
huldre og slikt. Men så en dag han kom fra
vedskogen fikk han se framfor seg ei vakker jente
i grønne klær og med silkeplagg på
hodet. En blank saks hang i beltet. Ola hadde
aldri sett ei så fin jente før. Og
rett som det var kikket hun på ham over
skulderen og begynte å tralle og synge:
"Å vil du ha
meg
så kom og ta meg.
Aslaug heiter eg,
er barn åleine.
Pengar hev eg i skrin og kiste,
Kyr og sauer som fugl på kviste.
Han far er gamal,
og dau ho mor.
Eg bur på Haugbol
i berjom nord."
Ola ble redd og korset
seg. Da ble huldra borte. Men langt nord i haugene
hørte han det skrattet med gammelmannsmæle:
"Tvi vøre guten
som Aslaug mi vraka.
Sårt skal han trega,
og skrinn blir hans kaka.
Kom heimatt mi vekje
til ku og til smale!
Til sumars då skal du
for fenaden hjale."
(sulle for buskapen) (Rindalen)
I dette sagnet lyste huldrekallen
en fattigdomsforbannelse over gutten fordi han
vraket datter hans. I en Rogalandsvariant er det
huldra selv som kunngjør hevnen:
"Sidan du møyi
vil svika,
skal du aldri kjerringi lika."
Etter den dagen ble gutten
nesten en tomsing, og det varte lenge før
han ble gift. Da gikk det som huldra hadde spådd:
Det ble aldri godt mellom han og kjerringa; de
levde som hund og katt.
Tilbake
|