Av Leif Thingsrud
I januar 1887 holdt Kristiania fattigkommisjon forhør
over tjenestejenta Marthe Jonasdatter Kjelback. Hun
søkte om plass på Kristiania fødselsstiftelse
og oppga at hun var født 11. november 1853 i
Glava sogn i Värmland av foreldre husmann Jonas
Kjelback og hustru Anna Karlsdatter, var konfirmert
samme sted, og hadde så straks begitt seg på
vei til Norge. Til Kristiania kom hun i 1873 hvor hun
hadde bodd på en rekke forskjellige adresser.
Som far til barnet oppga hun styrmann Anton Tvedkjær
fra Halden, som hun fryktet var omkommet i et forlis
i den engelske kanal.
Fattigkommisjonens forhør
over tjenestejenta Marthe Jonasdatter Kjelback 1887
en av mange som havnet i "uløkka".
Marthe var langt fra unik. Et
stort antall tjeneste- og fabrikkjenter "havnet
i uløkka". Det medførte svært
ofte at de måtte søke hjelp, først
til selve fødselen, og i mange tilfeller også
til opphold i tiden omkring den, og til sist hjelp til
å få plassert barnet et sted, slik at hun
kunne komme seg i arbeid igjen. Fattigvesenet ble i
mange tilfeller redningen, og dets arkiver gir oss gode
innblikk i livssituasjonen for de kvinnene som, etter
datidens syn, ikke klarte å avstå fra kjærlighetsakten
inntil de ble gift.
Byens eldste fødestue
Der regjeringskvartalet i Oslo
nå troner med sine bygninger i funksjonalistisk
betong, lå det tidligere et toetasjes bygningskompleks
i utsøkt empirestil fra tidlig 1800-tall. "Empirekvartalet"
ble dette kalt, og rivingen omkring 1960 skapte voldsom
debatt og kraftige protester. Bygningene hadde fungert
som militær- og rikshospital og senere som departementskontorer.
En av bygningene huset Kristiania
Fødselsstiftelse. Institusjonen ble opprettet
i 1818, og fikk benytte en av bygningene i Empirekvartalet
fra 1837. Stiftelsen, som ble administrert av Rikshospitalet,
var i nærmere hundre år byens eneste alternativ
til hjemmefødsel. Den hadde 25 plasser, og ble
fortrinnsvis benyttet av kvinner fra midlere og lavere
sosiale lag. Men nærheten til Rikshospitalet gjorde
også at lege rakst kunne tilkalles, og stiftelsen
kunne på den måten gi økt sikkerhet
i de tilfellene man forventet komplikasjoner.
Rikshospitalet flyttet på
1870- og 80-tallet til nye bygninger i Pilestredet,
og i 1914 ble det opprettet en egen kvinneklinikk der,
og Fødselsstiftelsen ble lagt ned.
Gammelt møter nytt i Empirekvartalet, nå
Regjerningskvartalet.
Foto: ukjent (A-10002_Ua0002_009).
På 1800-tallet var helsetjenester
i regelen ikke gratis. Også på Fødselsstiftelsen
måtte man betale, men fattige kunne komme inn
på halv pris. For de som ikke hadde noen mulighet
til å betale, ble fattigkassa løsningen.
Kristiania fattigvesen ga årlige bidrag til Stiftelsen
og fikk til gjengjeld friplasser ubemidlede fødende
kunne søke på. En slik friplass ga hjelp
under selve fødselen og forpleining i to uker.
Fattigvesenet fikk også regningen i de tilfellene
hvor kvinnen ble lagt inn på vanlig måte,
men hvor hun ikke kunne betale.
Hjemstavnsforhørene
- en unik personalhistorisk kilde
Kristiania fattigvesen
hadde på 1880-tallet en ikke ubetydelig del
av byens befolkning som klienter. Det var uføre
og eldre som fikk faste bidrag til livsopphold,
det var et stort antall barn og voksne som var satt
ut til forpleining, og det var mange som søkte
hjelp til å betale en uforutsett regning,
enten denne skyldtes en sykehusinnleggelse, et legebesøk
eller medisiner man måtte kjøpe, eller
rett og slett at man trengte noen kroner til mat
og klær.
I de fleste tilfellene når en klient kom første
gang, ble det tatt opp et forhør av vedkommende
for å bringe på det rene om vedkommende
kunne regnes som "hjemstavnsberettiget"
i byen. Hjemstavnsrett fikk man når man hadde
bodd to år sammenhengende i kommunen. Utenlandske
statsborgere måtte i tillegg ha vært
minst fem år i landet.
Hjemstavnsforhørene ble i Kristiania ført
inn i protokoller, og de gir opplysninger om når
og hvor klienten er født, vedkommendes foreldre
og hvor han eller hun har oppholdt seg fram til
dags dato. Hvis vedkommende senere blir understøttet
på nytt, ble det vanligvis gjort tilføyelser
i det tidligere forhøret. Det blir også
kort nevnt hvorfor vedkommende blir understøttet;
for eksempel "indlagt på Byens Sygehus
for Syphilis". Hjemstavnsforhørene vil
med andre ord gi mye av personens livshistorie fra
vugge til fattigforstanderens kontor, og de fanger
opp nettopp de delene av befolkningen som er vanskeligst
å følge gjennom folketellinger, kirkebøker
og skifter, for ikke å snakke om de kondisjonerte
familiers trykte og skinninnbundne slektskrøniker.
En egen forhørsprotokoll
ble brukt for dem som søkte om friplass
på Fødselsstiftelsen eller som det
kom regning på fra denne. I året 1887,
som er den første fullstendige årgangen
med en egen "barselprotokoll", ble det
tatt opp 203 slike forhør. Det kan imidlertid
ha vært noen få fødende i tillegg.
Det var de som kom for annen gang, slik at opplysningene
bare ble tilføyd et tidligere forhør.
En av søkerne var
enke, en gift kone hadde ikke hørt noe
fra mannen på mange år og fått
et barn med en annen, og femten var fattige gifte
kvinner. De 186 andre var ugifte. I noen få
tilfeller står det rett ut "PP",
som betyr "Prostitueret Pige", og i
andre tilfeller kan man ane det ut fra senere
behandling for syfilis eller opphold på
"Sædelighedshjemmet" i Fagerborggata
48. I andre tilfeller står det "tjenestepige",
"fabrikpige" eller "nåtlerjomfru"
og i de aller fleste bare "pige", og
forhøret viser flyttinger mellom en rekke
pene hjem. Hvem var så disse "pigene"?
|
|
Unge og fra bygdene
Av de 186 ugifte kvinnene som ble forhørt i 1887,
var de fleste i begynnelsen av tyveårene. Få
var godt voksne. En sjettedel, 31 stykker, var født
i 1867 eller senere. Den yngste var atten år.
85 var født i 1862 til 1866, 39 i 1857 til 1861,
atten i 1852 til 1856 og elleve var født i 1851
eller tidligere. Den eldste var 43 år. For to
av kvinnene var alder ikke oppgitt.
Dette gir en helt annen aldersfordeling enn fødslene
i ekteskap. De fleste kvinnene fikk den gang mange barn,
slik at antallet fødsler sannsynligvis kulminerte
når kvinnene var i slutten av tyveårene
og begynnelsen av tredveårene. Noen statistikk
over dette for Kristiania finnes imidlertid ikke før
i 1901.
38 av kvinnene oppga å være født
i Kristiania, seks i den omliggende Aker kommune, mens
101 var fra Østlandet for øvrig. Tyve
var fra de svenske grensebygdene, og femten fra Sør-
eller Vestlandet. En eneste kom fra Trondheim. Ingen
kom fra Nord-Norge eller utlandet utenom de svenske
grensebygdene.
De som var født i Kristiania var gjennomgående
i de yngste aldersgruppene, og i flere tilfeller var
de selv uekte født og satt ut til oppfostring
på landet gjennom fattigvesenet. På en annen
side var det enkelte av de utenbys fødte som
hadde kommet til byen med foreldrene allerede som barn.
Dette rokker imidlertid ikke ved inntrykket av en solid
overrepresentasjon av unge jenter som var kommet til
byen fra østlandsbygdene for å søke
arbeid og tilsvarende underrepresentasjon av fjerninnflyttere
og innfødte. De svenske synes gjennomgående
å være eldre enn gjennomsnittet, men tallene
er så små at man må være varsom
med å trekke for kategoriske konklusjoner.
Noen få kom også reisende til byen ens ærend
for å føde. Sannsynligvis var det for å
rømme unna skammen. En 21-årig tjenestejente
kom fra Bergen åtte dager før hun meldte
seg på stiftelsen. Hun hadde tjent hos en sjøkaptein
og senere hos en kjøpmann i hjembyen, og blitt
med barn etter et forhold med en handelsbetjent. Ei
jente, som var oppvokst i Kristiania, hadde reist til
Danmark for fem år siden og tjent på forskjellige
gårder ved Fredericia. To måneder før
hun skulle føde var hun tilbake hos foreldrene
i Kristiania.
Jentene skulle oppgi hvem som var barnefaren. Dette
var ikke fordi han hadde noen automatisk bidragsplikt.
Det kom først i Norge gjennom "De Castbergske
barnelovene" i 1915, men fordi fattigvesenet kunne
kreve refusjon for sine utlegg til kvinnen dersom barnefaren
hadde midler. Det er lite som tyder på at det
var umaken verdt å gjøre det i de fleste
tilfellene. Fedrene var i stor grad arbeidere, håndverkssvenner,
soldater og sjømenn. Og de kunne fort flytte
på seg. Det var ikke gitt at oppvarteren på
Hotel Frederiks Klub i Fredericia var å finne
der om man skulle sende et krav.
I hele 115 tilfeller oppgis barnefaren med fullt navn
og bosted eller arbeidsplass. Særlig de yngste
og de innfødte Kristianiajentene gir som oftest
gode opplysninger. I ytterligere 33 tilfeller oppgis
det et navn, men lite om hvor vedkommende oppholder
seg. "Filer Lars Arnesen - reist til Amerika"
vil det jo ikke være så lett å kreve
refusjon av. Og et ikke ubetydelig antall var nettopp
stukket til sjøs eller til Amerika, sannsynligvis
for å slippe unna refusjonsplikt og i noen tilfeller
sannsynligvis også et sosialt press for å
gifte seg med jenta. Bare i et drøyt tyvetall
av tilfellene kan eller vil ikke jenta oppgi faren,
eller forhøreren har ikke funnet det umaken å
spørre.
Så kan man selvsagt spørre: Er den oppgitte
barnefaren alltid barnets virkelige far? Eller er det
bare en fattigmann som er betalt eller presset av en
rik husbond til å ta skylda for hans synder? Det
er ingen tvil om at slike "farskap" forekom
på landsbygda, men i storbyen Kristiania var nok
faren ved at slike "avtaler" ble kjent mye
større, rett og slett fordi antallet potensielle
arbeidsgivere var så stort at ingen var helt prisgitt
sin husbond. Dessuten hadde byen mange humanitære
og religiøse foreninger som kjente godt til småfolks
kår. Her var det hjelp å få, i motsetning
til hos mange av prestene på landet. De var en
del av storbondeklassen og sto last og brast med dem.
At farskapene er reelle underbygges også av at
barnefaren sjelden finnes i jentas nærmeste naboskap,
og slett ikke blant hennes husbonds ansatte.
Nå var det sikkert enkelte tjenestejenter som
måtte yte husbonden andre tjenester enn hennes
arbeidsavtale tilsa, men det er vel rimelig å
anta at disse jentene i de fleste tilfellene ikke kom
til fattigforstanderen og søkte om friplass.
Risikoen for at hun da slapp ut hele historien og skandaliserte
husbonden ville være for stor. I disse tilfellene
fikk hun nok betalt for å reise vekk og dikte
opp en historie om en sjømann eller en amerikafarer.
Allikevel må nok de oppgitte navnene på
en del av de fedrene som var reist fra byen, tas med
noen forbehold.
Et livsfaseproblem?
De aller færreste "uekte fødseler"
synes altså å skyldes overgrep eller arbeidsuhell
ved prostitusjon, selv om det sikkert vil være
et betydelig mørketall her. Den offentlige prostitusjonen
ble begrenset ved at bordellene ble stengt i 1884 og
helt forbudt i 1888. Men lovforbud medfører som
regel ikke at en aktivitet opphører. Den bare
"går under jorda". Men en prostituert
vil neppe ha presise opplysninger om kundenes navn og
adresse eller arbeidsplass i så mange tilfeller.
Det er derfor rimelig å anta at jenta har gjort
det "frivillig" - eller i det minste ikke
mot betaling i de aller fleste tilfellene, og at barnefaren
var en hun kjente godt.
Lykkelig mor en vinterdag på
Grünerløkka
en gang i mellomkrigstiden (A-10069_U002_001)
Kvinnene er, som nevnt, i de
aller fleste tilfellene tjenestejenter, "piger".
Dette var et yrke som i liten grad tiltrakk bedremanns
døtre, men heller ikke arbeiderklassens døtre
søkte i særlig grad dette utkommet. Fabrikkarbeid
var bedre betalt. Fedreyrker som husmann, gårdbruker,
snekker, sjømann, bakersvenn og vognmann er mer
typiske for "pigenes" opphav. Det var imidlertid
også her viktige skiller. I de beste hjem tok
man piger fra småborgerlige hjem i kystbyene.
Ei jente med brei romeriksdialekt måtte nok heller
se seg om etter en post hos en håndverksmester
eller en småhandler. Og mange var rett og slett
dratt til slektninger i byen og gikk til hånde
i huset der inntil de fikk en bedre plass - eller et
ekteskapstilbud.
Det er ikke pigene i de beste
hjem som havner på friplass på Fødselstiftelsen,
heller ikke de nyankomne fra landet. Den typiske klienten
er ei jente som har hatt tjenestepost i flere år
og ofte flyttet fra post til post; altså det lavere
skikt av langtidstravere i bransjen, om man skal driste
seg til å bruke slike betegnelser. Og det som
karakteriserte disse var at de i praksis var omtrent
rettsløse i forhold til sine arbeidsgivere og
at de ikke eide mer enn det de sto og gikk i. De "uekte"
fødselene, eller mer presis, at man ikke gifter
seg med den man elsker, kan derfor sees på som
et fattigdomsproblem.
De fleste tjenestejenter forble ikke i yrket. De kom
seg ut av det gjennom ekteskap. I de tilfeller jentas
egen familie eller svigerfamilien bodde i byen, ble
ofte løsningen for nygifte å bo der inntil
de klarte å få seg sitt eget krypinn. Tidlig
på 1880-tallet kunne det være tøft,
men samtidig som Kristiania i årene framover mot
århundreskiftet opplevde en voldsom innflytting,
ja faktisk den sterkeste i noen eldre europeisk by av
noen størrelse, ble det også bygd boliger
i stor stil. Mot slutten av 1880-tallet ble egen leilighet
oppnåelig for de fleste familiene.
De aller færreste av disse
jentene hadde sine foreldre i Kristiania. Tvert imot
karakteriseres de ved at de manglet sosialt nettverk
der. Enkelte hadde rett nok i en periode bodd hos en
søster eller bror, men i de fleste tilfellene
hadde de kommet til byen for å søke huspost.
Og de flyttet fra den ene arbeidsgiveren til den andre,
ofte med få måneders mellomrom.
Noen år med slik arbeidsvandring var vanlig. Dette
var, kan man si, tjenestejentenes "skole".
De fleste kom seg ut av det ved ekteskap, andre ved
at de fant en god arbeidsgiver som de slo seg til ro
hos. Særlig i hjem med større tjenerskap
kunne enkelte være godt oppi årene.
De aller fleste "uekte" svangerskapene oppsto
blant tjenestejenter tidlig i tyveårene, altså
i den alderen disse normalt søkte seg ut av yrket
og til et ekteskap. Hvor mange av jentene som var blitt
forespeilet ekteskap av den mannen de gikk til sengs
med, sier dessverre ikke forhørsprotokollene
noe om.
En undersøkelse av barnefedrenes
økonomiske og sosiale stilling ville også
vært interessant. Det umiddelbare inntrykket preges
av at de synes å være uetablerte, og i de
fleste tilfellene heller ikke økonomisk i stand
til å etablere seg med familie. Antallet "uekte"
fødsler må derfor ikke bare sees på
som et slags barometer for den alminnelige seksualmoral,
men også som et produkt av et samfunn med mange
fattige og med stor geografisk mobilitet og tilhørende
svake sosiale nettverk.
Pleiebarn og "englemakersker"
Det spørsmålet man
naturlig stiller seg er: Hvordan gikk det med disse
unge kvinnene og barna deres? Også her møter
vi kildemessige problemer. Det er ofte greit å
følge en person gjennom kildene bakover i tid,
men å gå framover vil være svært
vanskelig. Det er imidlertid rimelig å anta at
de fleste kvinnene kom seg inn i et ekteskap og at de
i de fleste tilfellene da hadde barnet med seg.
Men så lenge en kvinne var hushjelp var det ikke
mulig å ha med seg et barn. Løsningen ble
ofte å finne pleieforeldre for dette. I 1887 var
dette et heller uregulert marked, og den behandling
barna fikk hos dem som livnærte seg ved å
ta pleiebarn, var nok ofte preget av alt annet enn kjærlighet.
Kristiania sunnhetskommisjon opprettet først
i 1891 en egen avdeling for tilsyn med pleiebarn, men
klarte heller ikke da å gjøre dette særlig
effektivt. Og så lenge det var mangel på
pleiere, måtte man ofte akseptere hjem som var
"daarlige uden at vanskjøtsel kan paavises".
Så lenge pleiemødrene fikk fast betaling
pr. barn, økte jo deres inntekt jo mindre utgifter
de hadde til mat og tøy til barna. I 1900 anmeldte
sunnhetskommisjonen seks "englemakersker",
pleiemødre som hadde skjøttet barna så
dårlig at de i de fleste tilfellene døde
raskt. Det ble rettssak, og to av dem ble dømt
til livsvarig straffarbeid.
Det var nok ikke uten grunn at dødeligheten blant
småbarn som var født utenfor ekteskap var
adskillig høyere enn for dem som vokste opp i
en familie. De kvinnene som hadde anledning til det,
for eksempel fabrikkpiker, valgte derfor ofte å
ta barna tilbake når disse ble to - tre år
gamle og kunne plasseres i et daghjem, et "børneasyl"
som man kalte det den gang. Og ansvaret for et barn
medvirket nok også i mange tilfeller til at kvinnene
kom seg vekk fra tjenestepikejobben og begynte på
en fabrikk eller satset på å livnære
seg ved for eksempel vask og stryking.
Mot slutten av århundret bedret boligmarkedet
seg, slik at det ble enklere å etablere seg som
familie. Det resulterte blant annet i at andelen barn
født utenfor ekteskap gikk ned. Samtidig var
tjenestepikene en utdøende stand. Kontor- og
butikkposter ble etterhvert vel så naturlige yrkesvalg
for unge kvinner i byen.
Hvordan det gikk med Marthe Kjelback
og barnet hennes vil det være vanskelig å
finne ut av. Barnet ble ikke døpt ved Fødselsstiftelsen,
slik mange av barna ble, og hennes siste kontakt med
Kristiania fattigvesen skjedde i mai samme år.
Da fikk hun medisiner og fire kroner av en fattigforstander.
Hva som videre skjedde, får vi bare gjette oss
til. Men resten av Marthes livshistorie finnes nok -
i et eller annet arkiv.
|