Av Knut
Kjeldstadli
I boka Usynlige byer av
Italo Calvino beretter fortelleren for Kublai Khan om
de byene han har besøkt. Han forteller om byen
Dorotea, som "man kan omtale på to måter.
Man kan si at fire aluminiumstårn hever seg fra
bymuren og flankerer syv porter med vindebro som fører
over vollgraven, hvorfra vannet ledes i fire grønne
kanaler, som renner gjennom byen og deler den inn i
ni kvarterer, hvert med tre hundre hus og syv hundre
skorsteiner; og når man har det for øye
at de gifteferdige pikene i hvert kvarter gifter seg
med unge menn fra andre kvarterer, og at deres familier
bytter seg imellom de varer som hver og en har monopol
på, som bergamotter, støregg, astrolabier
og ametyster, da kan man på grunnlag av disse
data legge to og to sammen og komme fram til alt man
ønsker å vite om byens fortid, nåtid
og fremtid. Eller man kan si med kameldriveren som førte
meg dit: "Jeg kom dit en morgen i min tidlige ungdom.
Mange mennesker hastet gjennom gatene på vei til
markedsplassen, kvinnene hadde pene tenner og så
en rett inn i øynene, tre soldater spilte klarinett
oppe på en tribune. Overalt var det hjul som rullet
og vimpler med fargerike skrifttegn på som viftet
i vinden. Inntil da hadde jeg ikke sett annet enn ørkenen
og karavanenes stier. Den morgenen i Dorotea følte
jeg at det fantes ikke et eneste gode i livet som jeg
ikke kunne vente meg. I løpet av de år
som er gått, har jeg på ny betraktet ørkenens
vidder og karavanenes stier; men nå vet jeg at
dette er bare én av de mange veiene som åpnet
seg for meg den morgenen i Dorotea."
Byen Dorotea kan man omtale på
to måter. Og byen Oslo kan omtales på to
måter. Som fortelleren i boka Usynlige byer kan
vi si: Vi kan og skal skrive om byer som objektive størrelser
- som topografi, sosiale formasjoner og økonomi.
Slik får vi vite om byenes fortid, nåtid
og framtid. Og vi kan - og det er like viktig - skrive
om byer som menneskers subjektive opplevelse av hva
byene var i fortid, nåtid og framtid. Vi skal
skrive om menneskenes egne bilder av sine faktisk levde
liv i byen og gjerne også om deres møter
med byen, slik kameldriveren kom til Dorotea en morgen.
Ingen av de to måtene å
omtale byer på er lette. Men å få
tak i opplevelsen av byen er kanskje det vanskeligste.
For å gripe den kan vi ha hjelp av tenkeord, ord
som vekker assosiasjoner, som er flertydige, snarere
enn å være ferdige begreper. Et slikt tenkeord
kan være byidentitet.
Byvåpen
og riksvåpen er viktige identitetsbærende
symboler, myntet
på å styrke lokale og nasjonale enheter.
Her foran Rådhuset i
frigjøringsdagene 1945. Foto: ukjent, (A-20033_U028_004).
Byidentitet
Hva er det? Vi tenker vel at
identitet er å vite hvem vi er. Men hvordan skal
vi utvikle tanken videre? Salmonsens leksikon fra 1899
har en definisjon, som er overraskende og interessant:
"Identitet betyder fuldkommen Overensstemmelse.
Al Bevidshedsvirksomhed er en sammenlignende Virksomhed,
at blive sig bevidst er at blive sig en Forskel bevidst.
Opdagelsen af Forskel er saaledes det oprindelige, og
overfor denne framtræder Opdagelsen af Lighed
som det sekundære eller det rent negative, at
man ingen Forskel kan opdage."
Hvem vi er, overensstemmelsen
eller likheten mellom oss, er ut fra dette bestemt av
forskjellen til de andre. Når bildene av de andre
varierer, vil vi også sitte med skiftende bilder
av hvem vi selv er. Byidentitet blir slik ingen enhetlig
og entydig størrelse. Det finnes flere versjoner.
Disse versjonene er alltid knyttet til mennesker. Byen
som sådan har ingen identitet. Selvsagt. Men like
fullt nødvendig å si. Det finnes en konvensjon
innafor omtaler av byer, også innafor genren byhistorie,
for å skrive om dem som subjekter. "She lies
there", heter det i britisk sjargong. "Byen"
konkurrerte med nabobyen, "byen" reagerte
slik og så, "Oslo" følte at den
var blitt storby. På en måte er dette stilistisk
stenografi, en forsøksvis knapp og elegant måte
å uttrykke noe på. På en annen måte
er det uklar tenking. Byen er ikke et subjekt. Noen
i byen er subjekter, og det er viktig å si tydelig
hvem de er. Formuleringer som "byen mente"
innebærer en enhet i byen som det først
er nødvendig å påvise.
Vi kan skjelne mellom iallfall
seks versjoner, seks former for byidentitet:
At vi som byen tilhører står mot dem som
ikke har samme rettmessige krav på den. Dette
innebærer at ulike klasser og grupper konkurrerer
om hva byens identitet er. At
følelsen av å høre til byen konkurrerer
med en følelse av at vi som bor i denne bydelen
er ulike de andre i byen.
At vi som lever nå står mer samlet enn de
som levde før. Det innebærer at større
sosial, politisk og kulturell enhet er blitt skapt over
tid.
At vi i byen står i motsetning til dem som er
på landsbygda, enten i det umiddelbare omlandet
eller i landet som helhet.
At vi her i byen også kan stå overfor de
som bor i andre byer.
Endelig finnes en siste versjon av byers identitet -
kameldriverens, forskerens versjon.
Byidentitet 1: Byen er vår,
ikke deres
I den første formen, hvem
byen hører til, er byidentiteten omstridt fordi
det er flere byer i byen. I Kristiania i de to tiåra
før og de to-tre etter 1900 fantes minst tre
ulike byer med tilhørende bilder av hvordan Kristiania
var.
Den første og dominerende versjonen kunne vi
kalle "kristianensernes bilde": Byen tilhørte
med rette en elite; men den var stadig truet av innflyttere,
som fikk skylden for alt fra eiendomspekulasjonen i
1890-åra til den utilfredsstillende byplanen i
mellomkrigstida. Sangerinnen Lona Gulowsen Gyldenkrone
uttalte til Aftenposten i 1901 at hovedstaden var nå
oversvømt av provinsen, grepet av brautende,
udannete oppkomlinger. Og så fælt "Sproget"
var blitt. Over alt taltes "den samme flade Tone,
uden Nuancer, den mindre om en usmurt Barnevogns irriterende
Piben og Hvinen, slafsede Vokaler og Konsonanter, enten
tykke "Vika" L eller R for L." Hun håpet
bare at byen igjen ble "hva den skal og bør
være: Hovedsædet for Norges Dannelse, Kultur
og Intelligens."
Innflytterstrømmen
truet byeliten. Folkemylder ved Youngstorget rundt
århundreskifet (A-20189_U002_003)
Innflytterelitens motbilde var
Kristiania som mindreverdig, usunn. Lyrikeren Olav Aukrust
skrev i 1912 diktet I byen der han raver rundt i Kristiania
og i en slags visjon ser Norge som en stor kropp. Fjellene
var ryggraden, elvene blodårene, jordbruksbygdene
magen. Og "hovedsta'n '?' ...vårt utførings,
vår avførings/digre dike va'n."
En tredje versjon utformet arbeiderbevegelsen
- i opposisjon til både tradisjonell borgerlig
elite og til den høgnorske moteliten. Nyttårsaften
1924 hadde Oslo Arbeiderparti fest i Cirkus Verdensteater,
kvelden før byen skulle skifte navn. Et medlem
av partiets barnelag framførte Arne Paasche Aasens
prolog, der han blant annet sier: "Vi elsket Kristiania
- vår kjære gamle by", trass at vi
døyvet mye vondt "Ti de som styrte byen
var en liten flokk som ordnet verden til sitt eget beste."
Derfor: "Kristiania var de andres egen by."
"Vi hilser byen med det
nye navn -
alt gammelt er fra naa av kun et minne,
vi kjemper videre. Gjennem nød og bitter savn
skal vi til slutt vår by for folket vinne !"
En måte å gripe
slike ulike bybilder eller opplevelser av byidentitet
på er å lete etter folks mentale kart, et
annet nyttig tenkeord. Med det menes hvilket indre bilde
de har av omverdenen. Hva oppfatter de som viktig, hvilke
orienteringspunkter har de, hvor omfattende "verden"
lever de i? Ved Oslo Bymuseum ble skolebarn fra ulike
kanter av byen, de fleste i fjerde klasse, bedt om "å
tegne byen" eller å "tegne kart over
byen". En kunne skjelne flere typer etter omfang
- alt fra at Oslo bare var leikeplassen til at Oslo
var det egne lokalmiljøet, sentrum og en vagt
antydet verden utenfor. Ingen hadde klare forestillinger
om andre bydeler (Se Byminner 2/1989).
Slikt materiale kan vi ikke få fra fortidige mennesker.
Men at de hadde mentale kart er sikkert. I Kristiania
var det for eksempel klare fornemmelser av at noe var
sentrum og noe var utkant. Det gjaldt ikke bare i geografisk,
men også i sosial og prestisjemessig forstand.
Bystyret diskuterte i 1919 tomtevalg for et gassverk.
Representanten Sundt fra Gyldenløves gate på
Frogner mente at slikt kunne ikke legges ved byens "inngangsparti"
på Filipstad (dvs. i havna vest for det nåværende
Rådhuset); det kunne ligge i "bakgaarden".
Andersen fra Gamlebyen og Arnesen fra Torshov var straks
på pletten og spurte om han siktet til deres bydeler.
Kø
for utdeling av koks foran gassverket på Ankertorget
1919. Fra
Provianteringsrådets bildesamling. Foto: ukjent
(A-20156_U001_069)
For mange vestkantboere lå
østkanten utenfor bevisstheten. Østkanten
var "det Kristiania som ligger langt væk
fra de kvadratmeter asfalt som til dagligdags benævnes
byen", skrev Aftenpostens litteraturanmelder i
1916. For aktivister i arbeiderbevegelsen kunne til
gjengjeld Birkelunden eller Dælenenga være
sentrum, vel så mye som Karl Johans gate. For
de ulike klassene hadde hvert sitt domene i byen, enda
et tenkeord, hvert sitt felt som de kjente og syntes
de behersket. Når arbeiderungdommen under demonstrasjonsforbudet
under jernstreiken 1924 oppfordret alle til såkalt
"å trekke frisk luft" på Karl
Johan og Slottsparken, var det en bevisst provokasjon;
de entret andres domene.
Byidentitet 2: Bor vi i byen
eller bydelen?
Den neste utgaven av vi
og de gjaldt spenningen mellom byidentitet og
lokalpatriotisme. Den britiske historikeren Eric Hobsbawm
har skrevet om arbeiderbevegelsen og storbyen. Han poengterer
at iallfall i London var bydelene, de mindre lokale
samfunnene, uhyre viktige grunnlag for å bygge
opp den fellesskapsfølelsen. Denne lokale klassefølelsen
var en forutsetning for arbeiderbevegelsen. Fotballen
var her sentral; lagene har nesten alle bydelsnavn,
som Arsenal, Tottenham, Chrystal Palace, Queens Park
Rangers og West Ham.
I Oslo har ikke dette vært like klart. Vi har
selvsagt hatt en mengde gate- og strøksklubber.
I mellomkrigstida fantes 11 klubber bare i gatestumpene
mellom Botanisk hage og Botsfengselet. Men selv om vi
har hatt gode klubber som Grüner, Sagene, Åsen
og selvsagt Vålerenga, har ikke bydelsklubbene
hatt samme stilling som i London. Mercantile, Lyn, Frigg,
Skeid har mer vært assosiert med miljøer
og til dels sosial klasse enn distrikt. Ingen enkelt
klubb har vært hele Oslos klubb. Bergen har vært
Brann; det er byhistorisk og sosiologisk meget interessant
at drabantbylaget Fyllingen nå gjør Brann
rangen stridig i 1. divisjon.
Kanskje vitner den svake stillingen for bydelsfotballen
om en svak stilling for lokalsamfunnene i Oslo. Noen
har vært egne lokalsamfunn, som Gamlebyen, "en
liden By, for sig selv, en liden rolig, solid Smaaby
langt utenfor den store Vrimmel" (1905). Men de
fleste bydelene har ikke vært "communities"
i den forstand at samhandlingen har vært større
innad i bydelen enn over grensene eller at de har vært
selvtilstrekkelige.
Oslo har aldri hatt en samlende
fotballklubb i byen. Men på løkkene
rundt omkring i byen krydde det av mindre fotballag.
Bare i strøket
mellom Botanisk hage og Botsfengselet fantes 11 lokale
lag.
Foto: ? (A-10069_U001_005)
Nå er ikke forholdet mellom
bydelstilhørighet og bytilhørighet helt
enkelt. Den begrensete strøkspatripotismen i
Oslo har ikke avfødt noen sterkere patriotisme
overfor byen som helhet. Men en kan ikke av dette utlede
noen allmenn påstand om at sterke lokalsamunn
er en forutsetning for en positiv byidentitet. Den amerikanske
sosiologen Mark Granovetter har formulert tesen om "The
Strength of Weak Ties", styrken i svake bånd.
Han reiste spørsmålet om hvorfor enkelte
lokale bygrupper makter å danne en organisasjon
og ta opp kamp mot "byutvikling", mens andre
ikke opptrer kollektivt og blir sanert vekk. I de områdene
der folk bare er bundet sammen av sterke bånd,
som slektskap eller nært vennskap, makter de ikke
å utvikle kollektiv handling. Området består
av mange mindre grupper orientert innad mot seg selv,
uten kontakter til de andre gruppene. I områder
med åpnere, løsere struktur, med svakere,
men flere bånd, er det lettere å mobilisere.
Byidentitet 3: Det er vår
alles by
Byidentitet kan også skapes
i situasjoner der en positiv felles lokal identitet
oppstår. En følelse av fellesskap innen
byen blir skapt; en delt by samles. Dette var tilfellet
i Oslo på 1930-tallet. Motsetningen mellom byfolk
og innflyttere ble fra første verdenskrig underordnet
motsetningen arbeid og kapital. Denne klassemotsetningen
ble i sin tur på andre halvpart av 1930-tallet
dempet, jenket til, sett som mulig å spille ut
innafor en felles ramme, selv om den ikke ble opphevet.
Til grunn for tilnærmingen lå økt
allmenn velstand, men viktigst var en aktiv sosialpolitisk
bruk av kommunen mot de verste utslagene av det kapitalistiske
markedssamfunnet. Ja, Oslo gjorde dette til et kjennemerke
og markedsførte de sosiale tiltakene som turistattraksjon
både på den lokale Vi kan-utstillingen i
1938 og en verdensutstilling i San Fransisco samme året.
I denne forbindelse kan det være
nyttig å trekke inn en annen definisjon ordboksdefinisjon
av identitet - et selvbilde vi kan akseptere og leve
opp til, et retusjert selvbilde der visse trekk er framhevet,
andre er dempet ned.
Den sosiale nøden forsvant
ikke, trass i forbedringene. Instanser i byen gikk nå
bevisst inn for å dyrke fram en styrket byenhet.
Byvåpen og flagg - ureglementerte ifølge
Riksarkivets regler - ble innført og brukt mer
aktivt. Reisetrafikkforeningen satte i 1933 i gang med
såkalte Oslo-dager, med blomsteropptog og brosteinsball.
En egen osloprinsesse ble kåret, som representant
for de angivelig særlig sporty og friske oslopikene.
Hun ble kledd opp i tøyer fra lokale tekstilbedrifter,
ett år i crêpe satin med ternene i rutete
bomullstøy. Russepiker i oslodrakt og akersbunad
solgte lodd for gode formål. Formålet var
nok å trekke turister. Men etter hvert ble et
annet motiv sterkere understreket - "å skape
en sterk lokalpatriotisme blant hovedstadens egen befolkning",
å få "byens egne folk sveiset bedre
sammen". På revyscenen sang Jens Book-Jensen
Per Kvists hilsen til Oslo: "Hver eneste dag /
er en Oslodag / for alle som elsker vår by."
Oslodagene ble igangsatt av
Reisetrafikkforeningen i 1933 for å
trekke turister, men ble raskt en seanse for å
styrke lokalpatriotismen
i byen. Her fra Oslo lysverkers "paradebil"
i 1935.
Foto: ukjent (A-20138_U022_350)
Den samlende Oslo-tradisjonen,
i motsetning til den snevrere kristianenseridentiteten,
er slik sett ikke så gammel. På dette punktet
er det interessante skiller mellom Kristiania/Oslo og
en by som Bergen. I Bergen har det funnes en gammel
og meget klar byidentitet. "Eg e' ikkje fra Norge,
eg e' fra Bergen". Brygge, buekorps og ikke minst
borgerskap danner en sammenhengende tradisjon. Byen
har hatt en lokal overklasse, som har oppfattet byen
som sin, også på det viset at den har tatt
et ansvar for byen og dens kulturinstitusjoner. I Bergen
har den formen for "civic pride" levd som
har funnes i så mange kontinentale byer.
Mange av kontinentets byer var frie, med egen bymur,
egen jurisdiksjon, egne styringsorganer og et næringsliv
som ikke bare snyltet på omegnen. De norske byene
har stått i en annen tradisjon. De har vært
mindre og svakere, med mindre selvstendige sammenslutninger
blant innbyggerne og sterkere øvrighetsinnslag.
Medlemmene av magistraten, som var de øverste
ansatte administrative lederne, var statlige embetsmenn
til 1923, da de ble kommunale rådmenn. Bergen
har mentalitetsmessig vært særegen; Hansaen
har satt sine spor.
Denne typen tradisjonell, selvbevisst overklasse har
ikke vært tilsvarende sterk i Oslo. Her har innslaget
av arvet overklassestatus vært svakere. Overklassen
har hatt et stadig tilsig av innflyttere. Med unntak
av Fearnley & Eger var alle de store skipsrederne
i mellomkrigstida, Klaveness, Fred. Olsen, Wilhelmsen
og de andre, innflyttere fra Sørlandet og mindre
byer langs Oslofjorden. Oslos borgerskap var dertil
ikke alene på scenen. Først embetsstanden
og seinere lederskapene i landsomfattende organisasjoner
stod ved sida av borgerskapet, ja utfordret det til
dels. Derfor ble byeliten lite sammenhengende, men samtidig
forholdsvis åpen, gunstig for nyskaping og oppadstigende
sosial mobilitet, men lite ansvarlig for eksempel for
kulturinstitisjoner.
Med kompromisset mellom arbeiderbevegelsen og borgerskapet
på 30-tallet fikk bildet av det moderne Oslo som
nevnt et sterkt tilsnitt av sosial omsorg. Dette er
en generell innsikt: Klasseforholdene i en by, ikke
minst innen overklassen, eliten, er en meget viktig
nøkkel til å forstå byidentiteten.
For en by som Tromsø kan en spørre hva
for eksempel Universitetet har betydd for sammensetningen
av øvre middelklasse og overklasse i nyere tid.
Som sagt ble en egen Oslo-tradisjon
skapt på 30-tallet. På samme måte
er svært mange tradisjoner blitt bevisst skapt
på ett tidspunkt, ofte ikke svært langt
tilbake i tid. Eric Hobsbawm har redigert en artig samling
om "The Making of Tradition". Der vises det
blant annet at den skotske kilten og seremoniellet rundt
det engelske kongehuset er av nokså ny dato. Så
også i Norge: I Overhalla er skikken med å
brenne lys på gravene julaften innført
det siste tiåret. Bunadene er et annet godt eksempel;
de ble jo komponert stort sett i vårt hundreår,
blant den en egen Oslo-bunad. På Rjukan innførte
de fra 1928 solfester med kåring av Solprins når
sola traff et visst punkt nede i dalgryta. Tiltaket
var skapt av høyere Hydro-funksjonærer
for å poengtere lokalt fellesskap trass i klassemotsetninger.
Historikeren Hallvard Tjelmeland har antydet at 17.
mai-komiteene kan ha vært en instans som har produsert
byidentitet i Tromsø etter andre verdenskrig.
I Vardø har de prøvd å markedsføre
seg som Heksebyen og å gjøre en tradisjon
ut av de 80 kvinnene som ble brent som hekser mellom
1621 og 1692, en parallell til hva en har jort i Salem,
Massachusetts. Oslo-dagene var som nevnt en skapt tradisjon.
En kan avfeie slikt som turisttiltak. Men turistmyndighetene
er ikke mindre kompetente eller mer tilfeldige som tradisjonsskapere
enn andre. De har betydelig mulighet til å lansere
slagord, etiketter, på byen, hvor noen slår
an, andre preller av. Hva ligger i slikt som Oslo -
"hovedstaden", "tigerstaden", "byen
med det store hjertet"? I mellomkrigstida lanserte
Reisetrafikkforeningen Oslo - "freskenes by",
ut fra alle murmaleriene i offentlige bygninger, Oslo
- "badebyen" og Oslo som sosialpolitisk foregangsby.
Dagens slagord fra Oslo Pro/Oslo Promotion: "Oslo
- du er helt fantastisk", har av visse grunner
ikke slått så godt an.
Byidentitet 4: Vi er byfolk
Den neste utformingen av byidentitet
angikk byen og bygda. Vi i byen forstår vår
identitet ved å speile den mot de i bygda. Denne
todelingen by/land, by/bygd, urbe et rus, som romerne
snakket om, er like gammel som byenes oppkomst. Folkelige
forestillinger om hvordan byen er, hvordan folk i byen
er versus de på landet er ofte klart todelt: Byfolk
er kjappe, bygdefolk er seine. Byfolk er overflatiske,
bygdefolk er grundige. Byfolk er sofistikerte - eventuelt
dekadente. Landsens folk er enkle i hodet - eventuelt
ærlige. Byen er kultivert - bønder er rå
og uhøvlet av natur. Byen er syndens arne - landet
er bolig for ærbarhet.
Byfolks identitet kan forstås
ved å speile den mot landsbygda. Fra Hol
i Hallingdal 1945., foto: G. Christie (A-20033_U027_012)
Det ironiske er at både fra by og land kunne motpolen
beskyldes for eksempel for råskap og synd. To
raskt valgte eksempler mot hverandre: Under første
verdenskrig skrev en meget indignert kristianiagymnasiast
i Morgenbladet, embets-Høyres organ: "Han
hadde vært vikardreng på en gård på
Østlandet og arbeidde og oppholdt seg sammen
med 'folkene'. Så megen råprat hadde han
aldri i sitt liv hørt; ja kvinnene var like ille".
I 1949 debuterte en ung romanforfatter, Paul Råkil,
med boka Stjernene leker med lanser. Han forteller om
en unggutt fra indremisjonsmiljø som etter et
oslopphold så stedet som lastens og sansepirringens
arnested. "Han så for seg det moderne Sodoma",
heter det. "Det blinket i neonlys, og mennene der
syndet storlig og kledte seg i plastikk". Hovedpersonen
hadde ikke så rent liten ambivalent lyst overfor
å kle seg i plastikk selv.
Forskjellen by - land kan også
forstås mindre som personegenskaper og mer som
kjennetegn ved bylivet. Redaksjonen i St. Hallvard skrev
i 1928 om forholdet mellom byen og omlandet: "Forholdet
blir løsere, fordi de innflyttede føler
sig rotløse og fremmede, og fordi de innfødte
kanskje ofte dårlig nok forstår innflytternes
kultur og livsform. I hovedstaden møtes alle
de skiftende typer, og her skal karakterene sammenlignes.
Ingen felles tradisjon binder individene til hinanden,
og det er derfor ikke så underlig at slegtsfølelsen
blir svak."
En del by-og regionalsosiologi sier det samme. Mange
sosiologer - både den tyske skolen med Wax Weber,
Georg Simmel og Oswald Spengler og den såkalte
Chicago-skolen - har prøvd å karakterisere
den idealtypiske urbane livsformen mot den idealtypiske
rurale livsformen. En klassiker er Louis Wirths artikkel
"Urbanism as a Way of Life" fra 1938. Byen
er ifølge Wirth kjennetegnet av tre trekk - størrelsen,
tettheten og den sammensatte yrkesstrukturen. Hvert
av disse trekkene gir oppgav til karakteristiske måter
å leve og forholde seg på.
Størrelsen åpner for variasjon og forskjellighet.
Størrelsen gjør videre at vi ikke kan
kjenne alle personlig, slik at de fleste kontaktene
blir upersonlige, avgrenset til enkelte områder,
overflatiske, flyktige og instrumentelle. Størrelsen
åpner for at individet blir løsnet fra
umiddelbare sosiale enheter, fritt, men samtidig uten
fellesskap, i en tilstand av normløshet.
Tettheten innebærer sterkere differensiering og
spesialisering. Ulike sider av livet - arbeid, bolig,
rekreasjon - blir spaltet fra hverandre i rommet. Folk
opptrer i mange sammenhenger; de utvikler evne til å
skifte atferd. De trener seg til en slags relativisme
som igjen gjør dem åpne for rasjonalitet
og for livssynsmessig verdsliggjøring.
Det sammensatte yrkesmønsteret betyr blant annet
større sosial mobilitet, at individenes baner
er mindre gitt ved fødselen. De deltar i flere
sammenhenger, i flere til dels konkurrerende roller
og evner å skifte mellom dem; de er sofistikerte.
Byliv betyr også større geografisk mobilitet,
mindre bestandighet. Bymennesket er et massemenneske,
formet av et marked for massekommunikasjon og av institusjoner
beregnet på å behandle alle likt, mer konformt
enn den tilsynelatende friheten skulle tilsi.
Både Wirth og andre sosiologer har flere mer eller
mindre treffende karakteristikker av byen versus landet.
Det er mulig å komme med innvendinger mot beskrivelsen.
For eksempel har nok menneskene vel så mange nære
forbindelser til andre i en by som på landsbygda.
Og forskjellene er neppe så klare etter at leveviset
på landsbygda er blitt urbanisert.
Men i et byhistorisk prosjekt
er det mindre viktig å si noe allment om by/land;
oppgaven er å si noe spesifikt om den byen vi
har som objekt og det landet, det omlandet, den står
i forhold til. Dette forholdet skifter fra by til by,
over tid.
|
Eilert Sundt
skrev i 1858 om forskjellen på Kristiania
og Bergen: "Medens Christiania lever i det
livligste vexelforhold med forholdsvis siviliserede
landsbygder rundt omkring, så står Vestlandets
hovedstad besynderlig afsondret midt i kredsen af
stærkt befolkede bygder." Bygdefolk følte
seg derfor mer hjemme i Kristiania ifølge
Sundt, fordi de traff sine like her, mens Bergen
var mer stengt. For mange i bygdene omkring var
Bergen vesentlig en mulighet for å tjene noen
skillinger. Det sies at når det brant i byen,
sa en på Lindås: "Da va ei god
svidjo"; nå trengtes bygningsstriler.
Stereotypiene om strilen og tjuagutten er viktige
i den bergenske byidentiteten. |
Folkeopplyseren Eilert Sundt
så klare forskjeller
på Kristianias og Bergens omland, noe som
påvirket hvem som kom til de to byene, og
hvilke tilhørlighet de hadde der.
Spesielt interessant må
dette forholdet by - omland være om en vil studere
hele historien til de områdene som nå utgjør
bykommunene, ikke bare de historisk framvoksende byene.
Dette gjelder for eksempel en by som Tromsø.
En rekke spørsmål melder seg da: Hvordan
har tromsøfolk sett på folk i Tromsøysund
herred og vice versa? Hadde de hadde andre tanker om
dem enn om noe fjernere omland, Hillesøy og Ullsfjord
og hva med Sørfjord og Balsfjord? Har forestillingene
skiftet gjennom hundreåra? Lever ennå en
fornemmelse av at Byen er noe annet enn hele Tromsø-området?
Hvor lenge fantes en lokal patriotisme i de gamle omegnskommunene?
Hvilke mentale kart har folk i hodet? Er de gamle navnene
fra omegnen beholdt?
Kristiania/Oslo ble utvidet flere ganger, i 1859, 1878
og sist i 1948. Da ble den store omegnskommunen Aker
lagt inn i byen - under stor strid og motstand. Aker
var en "kvelerslange", mente oslofolk, den
holdt byen i et grep som hindret den, blant annet slik
at den ikke fikk tomter for sosial boligbygging. Oslo
var en "kjempeblekksprut", mente Akers Høyre,
en hydra som strakte sin storbysugearmer ut mot det
landlige villalivet i forstedene. Sammenslåingen
var påtvunget, realisert ved at Arbeiderpartiet
en eneste gang fikk flertall i Aker, i 1947 i radikaliseringsbølgen
etter krigen. Akers Velforbund svor at de ville opprettholde
motstanden etter invasjonen, som franktirører
bak frontlinjene. Men trass i det store kampgnyet forsvant
den særegne Aker-bevisstheten nokså raskt.
I dagens telefonkatalog finnes knapt noen institusjoner
med Aker i navnet.
Nå var Aker nokså bymessig. Tilhengerne
av sammensammenslåing raljerte tidlig med dem
som hevdet at Aker var en bygd - her ble storbøndene
kalt ekspedisjonssjefer og småbrukerne sekretærer,
skrev en. Så assimilasjonen har artet seg annerledes
for eksempel i Tromsøs omegn. Det er verdt å
undersøke.
Byidentitet 5: "Alle har
et syskjenbarn på Gjøvik."
Byer inngår ikke bare i
forbindelser med omlandet, men står også
i forhold til andre byer. Den nederlandske historikeren
Jan de Vries snakker om et europeisk bysystem på
1500- 1600-tallet, enda et godt tenkeord. Han sikter
blant annet til byens plassering i internasjonal arbeidsdeling,
i det internasjonale hierarkiet av byer.
Oslo har i vårt hundreår inngått i
et nordeuropeisk system av havnebyer. Forbindelsen til
London og Hamburg, men også til København
og Göteborg, har vært avgjørende.
Fra slutten av 1800-tallet gjaldt det å frigjøre
seg som importby, å slå seg fri fra det
at særlig København skulle være transittby
for Oslo. Etter første verdenskrig og framover
fikk kretser i næringslivet ambisjoner, som aldri
ble innfridd, om å bygge seg opp som Sør-Skandinavias
havnesentrum med import til blant annet Midt-Sverige.
Da containerprinsippet gjorde sjøtransport til
del at større, integrert system, seilte Göteborg
opp; havna gav her den plassen som Oslo havn ikke kunne
by på.
Oslo var en del av et større
system av nordeuropeiske havnebyer. På slutten
av 1800-
tallet og framover hadde Oslo ambisjoner om å
frigjøre seg fra stempelet som importby for København.
Bildet er fra Sørenga, tidlig 1900-tall. (A-0207_Uaa0003_160)
Det økonomisk bestemte
bysystemet har hatt mentale paralleller, som ikke nødvendigvis
direkte har avspeilt det økonomiske. Vi i vår
by har en identitet i forhold til dem i andre byer,
kanskje helst noen spesielle byer. For byidentiteten
er det avgjørende hvilke byer en ser seg i forhold
til - til sentrum, til satelittene, til konkurrenter?
Oslo - København - Stockholm er ett mentalt bysystem.
Oslo - Bergen - Trondheim er et annet. Hovedstaden Oslo
og alle andre byer i landet er et tredje. Regionsenteret
Oslo og østlandsbyene er et fjerde.
I selvdefineringen inngår
ulike bykategorier, også det et mulig tenkeord.
I Storbritannia har de skillet mellom "city"
og "town", som vi mangler. Men oppfatter folk
i byen den som "storby? Som småby? Oppfattes
byene utenfor Oslo som "provinsbyer", egentlig
et dansk ord, som interessant nok bare delvis har hatt
gjennomslag i Norge? Interessant, fordi det vitner om
at Kristiania/Oslo aldri har hatt samme suverene stilling
som København, dette kjempehodet på en
dvergkropp. Omkring 1800 rommet byen 100 000 innbyggere;
nest største by i Danmark ville vært nummer
sju eller åtte i Norge.
Folk i Oslo har hatt et problematisk forhold til storbystatusen.
Fra 1882 og framover hadde kommentatorer stadig slått
fast at nå var den storby; 100 000 innbyggere
som var et internasjonalt mål, ble passert i andre
halvpart av 1870-åra. Men samtidig var avisenene
og andre på intens jakt etter storbytegn - elektrisk
sporvei, lys, speilglassruter, annonsesøyler,
ja også kriminalitet og skjørlevnet. Like
ofte skrev en at at Oslo var "i ferd med å
bli" storby som at den var det. Dagbladet kjekket
seg fælt ved å si i 1923 at "Kristiania
begynder saa smaadt aa komme efter aa faa et svakt preg
av storby". Slike utsagn uttrykte en forlegenhet,
en usikkerhet overfor det byen var.
Byidentitet 6: Byforskeren
- en kameldriver i Dorotea
I beretningen om Dorotea i Usynlige
byer fortalte kameldriveren om at der spilte tre soldater
klarinett oppe på en tribune den morgenen han
ankom i sin ungdom. Moralen er: Oppgaven for en byforsker,
en byhistoriker, er å jakte på byens identitet
også i en siste og sjette forstand. Oppgaven er
ved et slikt høve ikke å si noe om byer
i største allmennhet, men å si noe om det
særegne ved denne byen i den epoken en behandler.
Oppgaven er å gi leseren fornemmelse og forståelse
av hvordan de ulike livene ble levd. At middelalderlivene
var annerledes enn livene i handelskapitalismens by
eller informasjonssamfunnets by, men også at livene
i eksempelvis Oslo var annerledes enn i andre byer.
Det innebærer at sammenlikning med andre byer
er viktig, med hensyn til økonomi, sosiale og
kulturelle forhold, for å få vår by
til å tre skarpere fram. Det innebærer at
generell byteoretisk litteratur er nyttig, men ofte
for å se hvorfor det ikke var slik i der og da
i vår by. Det innebærer at vi må prøve
å gripe en slags større helhet eller essens,
sammenfatte, trekke trådene sammen, gjerne mot
slutten av framstillingen til et bilde av hvordan "egentlig"
var. Oslos "identitet" er noe annet enn summen
av dens parker, sykehus, banker og kjente kunstnere.
|