Av Finn
Holden
En reisende som kom til Oslo
sørfra i gamle dager, kom gjerne kjøreveien
over Ekeberg. Utsynet derfra er ofte blitt rost; en
liten by i en gryte omkranset av grønne åser
og i bunnen av en fjord. Fremdeles er dette hovedinntrykket
alle får av Oslo. Den er byen mellom skogen og
fjorden, bygd uten plan gjennom århundrer, byen
uten praktbygg. Få mennesker vil si at det er
en vakker by. Få innbyggere føler tilhørighet
til byen slik som bergensere og trondhjemmere føler
til sin by. Noen kan føle hjemfølelse
til sin bydel, som Vålerenga, Kampen eller Grünerløkka,
men få til helheten. Er vi lenge i utlandet, føler
vi hjemlengsel mest til Marka, til naturen rundt byen,
mer enn til selve byen.
Kragstøtten 1930, Foto:
Gran (A-10002_Ua0013_001)
Men favner vi utsikten over Oslogryta
fra Frognerseteren, Holmenkollhoppet eller fra Kragstøtten,
da får vi følelsen med Nils Collett Vogt
"Det er vår egen by..". De
nasjonale ikonene Frognerparken, Holmenkollbakken, Slottet,
Nationaltheatret og Stortinget er kjære for oss
alle. Men Oslo er mer enn
byen, Marka og havnen. Rundt byen, fra øst til
vest, ligger rester av landsbygda, slik mennesker har
bodd i århundrer. Jeg tenker ikke spesielt på
Sørkedalen og Maridalen, med rødmalte
hus.
Helt til langt opp på 1900-tallet
levde jordbruket fremdeles rundt Oslo. Da Oslo innlemmet
Aker i 1948, var det ennå
350 gårdsbruk mer eller mindre i drift i byen.
Fra Abildsø og Østensjø i øst
til Hoff og Ullern i vest ligger fremdeles en rekke
gårder og husmannsplasser som minner om det gamle
bondesamfunn. Rike bønder på store gårder
med hvitmalte våningshus og mindre, rødmalte
husmannsplasser. Plassnavnet kan fortelle om levekårene:
Tuggerud, der en bare hadde en "tugge", en
munnfull å spise, Bånkall, plassen til kallen
med de mange barna. Går vi tur langs Akerselva,
opplever vi både landlig idyll og fabrikkbyggene
fra industriens barndom i Norge.
Vinderen gård, fotografert
av A. B. Wilse i 1939 gården som har gitt
navn til bydelen (A-10002_Ua0023_037)
Det er viktig at en hovedstad
er funksjonell for innbyggerne av byen og for administrasjonen
av landet. Men det er også viktig at den gir rom
for avkopling, for følelser og for kontakt med
det som har vært og fremdeles er. Drar vi ikke
ut i Marka eller til fjorden, tyr vi gjerne til de grønne
lungene i byen. Enten det er parker eller gravlunder,
er de rester fra gamle gårder. Noen av dem har
fremdeles navnet til gården de stammer fra: Frognerparken,
Stensparken, Tøyenhagen og Torshovparken. Markene
rundt Østensjøvannet hører til
gamle storgårder. Frognerseteren er, som navnet
sier, seteren til storgården Frogner nederst i
Frognerparken, men få er klar over det.
Mangfoldet, ikke bare Marka og fjorden, men også
alle de gjenværende gårdene og husmannsplassene
innenfor byens grenser gir byen et særpreg fremfor
mange andre byer. Vi har få rester fra det gamle
bysamfunnet, men fremdeles mange rester av det gamle
bondesamfunnet i byen. Dette kan gi rom for glede og
stolthet og for kjærlighet til byen med så
mange rikdommer.
Kjærlighet gir identitet,
men den forplikter også:
- Byarkivet må finne fram stoff både om
bysamfunn og bygdesamfunn innenfor bygrensene,
- lokalhistorikerne må skrive om gårder,
plasser og løkker, levekår og enkeltmennesker
innenfor sitt område,
- Oslo Byes Vel og lokale historielag må arrangere
turer og omvisninger som viser mangfoldet,
- Eierne, Oslo kommune og private, må ta vare
på de verdiene byen fremdeles har og holde eiendommene
i hevd,
- Skolene må drive undervisning om lokalhistorien
i sitt nærmiljø, slik at vi kan bli bevisste
de verdiene byen fremdeles har.
|