Adgang til sakene - klausulering
Administrasjonssjefen i Kristiania, senere Oslo kommune hadde tittelen Borgermester fram til 1939. Deretter ble han benevnt som Finansrådmann. Arkivet han har etterlatt seg, er en slags nøkkelarkiv for kommunen. De aller fleste sakene som ble lagt fram for Finansutvalget, Formannskapet eller Bystyret hadde innstilling fra ham, slik at vi i dette arkivet får en inngang til store deler av den kommunale saksbehandlingen.Ordningen med rådmenn
i Oslo ble avviklet ved Byrådsreformen 1. februar
1986. Finansrådmannens myndighet ble da i hovedsak
overført til Finansbyråden og dennes administrasjonssjef,
Finansdirektøren.
Oppgaver og funksjoner
Mens Magistraten
særlig i tidlig tid hadde hatt en del funksjoner
som i vår tid ivaretas av statlige etater og domstoler,
var den kommunale Borgermesteren fra starten av en ren
kommunal administrasjonssjef. En del etater, så
som Kemner og Ligningskontor, lå direkte under
ham, men de fleste lå under de andre rådmennene.
Borgermesteren/Finansrådmannens oppgaver kan grovt sett deles i to. Den ene delen var det overordnede ansvaret for de etatene som var direkte underlagt. En betydelig del av sakarkivet er personal-, økonomi- og alminnelige driftssaker for disse. Den andre og viktigste delen av oppgavene knyttet seg derimot til funksjonen som øverste ansvarlig for hele kommunens budsjett og økonomi.
Dette innebar blant annet at praktisk talt alle saker som ble lagt fram for Finansutvalget, Formannskapet eller Bystyret og hadde økonomiske implikasjoner måtte ha hans innstilling. Dette innbefatter alle saker vedrørende kjøp og salg av eiendom, alle låne- og garantisaker og alle former for utbyggingplaner.
Saker som skulle til politisk behandling, ble forberedt ute i den etaten som hadde saksområdet. Normalt utarbeidet de en innstilling - dvs. et forslag til vedtak. Saken ble deretter sendt til den rådmannen etaten var underlagt, og han gjorde sin påtegning. Saken ble så behandlet i det faste utvalget saksområdet tilhørte, for eksempel vei- og vannutvalget.
Hvis saken hadde økonomiske
implikasjoner som ikke lå inne i driftsbudsjettet,
måtte saken avgjøres i Formannskap eller
Bystyre. Det innbar at den måtte sendes til Finansrådmannen
som lagde sin innstilling, som ofte var av typen
tiltrer Skolerådmannens innstilling, men
som ofte kunne avvike, da Finansrådmannen måtte
ta hensyn til budsjettets totalramme - i motsetning
til de andre rådmennene, som til en viss grad
kjempet for sin sektor.
I de tilfellene saken ble forberedt i en etat under Finansrådmannen var det Finansutvalget som var fagområdets faste utvalg, og saken gikk deretter direkte til Formannskapet, dersom ikke Finansutvalget hadde avgjørelsesmyndigheten.
Når saken var ferdigbehandlet
i Formannskap eller Bystyre ble den sendt tilbake til
Finansrådmannen, som så kunne sende den
videre tilbake til den etaten som hadde forberedt den
for iverksettelse. Dette innbærer at en meget
stor andel av sakene passerer Finansrådmannen
både fra og til politisk vedtak. Antallet saker
som kan finnes i arkivet er dermed høyt, men
det vil ofte bare være noen få dokumenter
- gjerne gjenparter av utgående skriv og påtegninger
- som er arkivert i dem.
Arkivets ordningsprinsipper
Arkivordningen kan grovt sett deles i tre perioder:
Fram til 1930 ble arkivet ordnet etter en primitiv nøkkel. De enkelte sakene ble sortert på hovedemner som ble nummerert med Romertall. Der disse emnene var omfattende ble de underdelt med vinlige (arabiske) tall. Til sist kom et nummer for den enkelte sak eller gruppe av likeartede saker. Arkivet er oppstilt etter årganger med stigende tallkoder. I EDB-katalogen (ASTA) er dette Sakarkiv 1.
Fra 1931 til 1960 ble arkivet ordnet etter et alfanumerisk system. I prinsippet er dette en alfabetisk ordning etter stikkord. Arkivet er ikke fast periodisert, og den enkelte mappe kan derfor strekke seg over et svært langt tidsrom. En del saker er imidlertid splittet, slik at hver mappe dekker perioder på fem til tyve år. Avlevering har skjedd klattvis og uten noe system. Ved registrering / katalogisering av sakene har en ikke foretatt noen omordning av disse, slik at oppstillingen er vilkårlig. Fritekstsøk i EDB-katalogen (ASTA) blir dermed den beste inngangen, men er arkivkoden (alfanummer-tallet) kjent, kan man også søke på dette. I katalogen er arkivet betegnet som Sakarkiv 2.
Fra 1961 til 1986
ble arkivet ordnet etter Felles Arkivnøkkel for
Oslo kommune. Nøkkelen har imidlertid ikke blitt
tolket konsekvent av arkivpersonalet. Omklasseringer
er hyppige, uten at det har nedfelt seg i registre.
Samlemapper er hyppig men ikke konsekvent brukt. Arkivet
er ikke periodisert, og mappene dekker ulike tidsrom
fra tre-fire til over tyve år. Avlevering har
skjedd klattvis og uten noe system. Ved
registrering / katalogisering av sakene har en ikke
foretatt noen omordning av disse, slik at oppstillingen
er vilkårlig. Der mappene strakte seg tilbake
til 1950-tallet, er de imidlertid blitt splittet, slik
at dokumenter som har alfanumerisk klassering er lagt
i Sakarkiv 2. Alt dette medfører at "arkivet"
finnes i en så total uorden at fritekstsøk
i EDB-katalogen (ASTA) blir beste inngang. Har en et
dokument i saken, kan man dessuten søke på
arkivkoden, men de omfattende omklasseringene gjør
denne framgangsmåten usikker. I katalogen er arkivet
fra 1961 til 1986 betegnet som Sakarkiv 3.
Kassasjoner - fullstendighet
I og med at systematikken mangler i oppstillingen og
at det ikke ble foretatt noen alminnelig journalføring
av inn- og utgående korrespondanse er det ikke
mulig å se hva som måtte mangle i arkivene
etter Borgermesteren og Finansrådmannen. Alt tyder
imidlertid på at det ikke er store mangler.
Ved ASTA-registreringen
av arkivet i 1998 - 2002 ble alle mapper gjennomgått.
Alt arkivuverdig materiale (jfr. Forskriften til Lov
om arkiv) ble fjernet, og rutinemessige enkeltsaker
uten varig verdi samt rene orienterings- og oversendelsessaker
ble kassert. Arkivet inneholdt også materiale
som Finansrådmannen hadde mottatt som styremedlem
i forskjellige råd og utvalg. Dette ble også
kassert. En liste over alle kassasjonene er ført.
Journaler og kopibøker
Det er brukt enkle systemer med registrering av post
på lister i arkivmappene eller på kort.
Noen alminnelig postjournal synes ikke å ha vært
ført. Vi vurderer disse registrene som nærmest
verdiløse etter at materialet er registrert i
ASTA.
Kopibøker er blitt
ført, og er komplett bevart. For tiden før
1930 er det skjedd i form av innbundne bøker,
for den senere tiden i form av mikrofilm. Det har imidlertid
vært noe vaklende praksis med hensyn til hvilke
utgående skriv som skulle i kopibok. Alminnelige
brev og sakspåtegninger synes å være
komplett kopibokført, mens det er betydelige
mangler vedrørende interne notater og mangfoldiggjorte
innstillinger til Finansutvalg og Formannskap. Kopier
av inngående skriv som bilag til utgående
brev er vanlige. Ofte ligger innstillinger bare som
bilag til et oversendelsesbrev med senere datering.
Alt dette medfører at kopibøkenes verdi
er heller begrenset.
Adgang til sakene - klausulering
I utgangspunktet er sakarkiver åpne, men enkelte
saker kan inneholde personømfintlige opplysninger,
som medfører at de må unntas offentlighet
(klasuleres) i seksti år etter at saken er avsluttet.
Slike klausuleringer er markert i ASTA-katalogen.
Kopibøkene skiller ikke mellom offentlige og ikke-offentlige saker. Før "Lov om offentlighet i forvaltningen" kom i 1972, var det heller ikke noe krav om dette. Kopibøker før 1972 må derfor ansees som belagt med seksti års klausul. Senere kopibøker synes ikke å inneholde saker unntatt offentlighet, men dette er ikke nøye undersøkt.
Denne siden bruker cookies fra Google Analytics for måling av trafikk. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette.
Redaktør: Caroline Juterud
Ansvarlig redaktør: Stein Slyngstad