
Av Bård Alsvik
Margrethe Munthe, damen bak blant
andre "Da klokken klang", "På
låven sitter nissen" og "Å
jeg vet en seter", var ikke bare forfatterinne,
men også lærerinne i Oslo hele sitt
yrkesliv fra 1888 til 1920. Hvem var hun, og hva
finner vi i arkivene etter henne?
Vaterland, Bolteløkka
og Lilleborg
Margrethe Munte tok middelskoleeksamen ved Nissens
pikeskole i Kristiania og utdannet seg som lærerinne
i 1883. I januar måned 1888 finner vi henne
for første gang på lønningslistene
ved Vaterland skole. Hun fikk da en begynnerlønn
på seksti kroner måneden, noe som var
under halvparten av hva lærerne på skolen
tjente, og 23 kroner mindre enn hva de mest garvede
lærerinnene fikk. I 1893 forsvinner hun imidlertid
ut av lønningslistene for så å
dukke opp igjen i 1895, da med en lønn på
nesten nitti kroner. Hva hun har gjort i de to årene
hun var borte fra skolen, er for oss ukjent.
I 1898 står en ny skole ferdig
i byens ytterkant – på Bolteløkka.
Men først den 15. april 1902 står det
notert i lønningsprotokollen fra Vaterland
at "Frk. Margrethe Munthe udgaar som overflyttet
til Bolteløkka skole". Ved Bolteløkka
skulle hun bli i 18 år. I lønningsprotokollen
fra 1920 står hun oppført med en årslønn
på 4 800 kroner, men at hun fra 1. august
1920 overflyttes til Lilleborg skole. Hun begynner
sin tid på Lilleborg som sykemeldt ut august
måned. I vikarregnskapet fra skolen står
det at Frøken Eldbjørg Ekaas vikarierer
for henne. Med dette regnskapet forsvinner også
alle spor etter Margrethe Munthe i Kristiania-skolene.
Antakeligvis tiltrer hun aldri stillingen på
Lilleborg ved å være der selv, og samme
år søker hun om avskjed med pensjon,
60 år gammel.
Munthes pedagogiske idé
Det er dessverre få eller ingen spor etter
Margrethe Munthes pedagogiske arbeid ved Kristiania-skolene.
Forholder vi oss imidlertid til Norsk Biografisk
Leksikon (1940), fremstår hun som en lærerinne
som hadde en særegen evne til å komme
i nær kontakt med elevene, og "leve
sig inn i deres tankegang og følelsesliv
i sorg som i glede og gi dem igjen det som et klokt
og fint menneskesinn kunde gi i kraft av begavelse
og erfaring".
Hennes tallrike barnesanger ble skapt
på disse erafringene. Elevene på Bolteløkka
skole kan med andre ord ha vært modeller for
Margrethe Munthe. I skolehverdagen hentet hun sin
inspirasjon og kanskje var "Kaja og Maja"
virkelige elever som hadde tråkket i en eller
annen Akers-bondes kløvereng på jakt
etter bær.

Da Munthes første sankbok "Kom
skal vi synge" kom ut i 1905, fantes det nesten
bare utenlandske barnesanger i Norge – mange
med et traurigt innhold. Sangene ble derfor godt
mottatt. De første par tiårene av 1900-tallet
var Margrethe Munthe enerådende på dette
feltet.
Langt opp mot vår tid har sangene
vært en viktig del av barns "sangunivers".
Tekstenes moralske innhold virker imidlertid litt
underlig på oss i dag. Hun fremtrer som både
streng og pedantisk med fraser som: "bare
se men ikke røre", "nei,
nei, gutt, dette må bli slutt!"
og "Nei, jeg skal si deg at ingen liker
de stygge barna som går og skriker".
Sangene var likevel forankret i en pedagogisk ide
hun var alene om å utvikle, og hun underviste
andre lærere i hvordan sang og lek kunne brukes
for å gjøre barneoppdragelsen mer lysbetont,
både for voksne og barn.
Margrethe Munthe skrev dessuten ikke
bare sanger med høy pekefingerføring.
"Hurra for deg" og "Å
jeg vet en seter" er eksempler på
dette, og hennes radikale side kommer frem i blant
annet "På låven sitter nissen",
der hun ønsket å gi barna et lystigere
alternativ til de mer høytidlige julesangene.
Den strenge lærerinne?
I arkivene etter Boltekløkka skole finner
vi likevel eksempler på den strenge Margrethe
Munthe. I skolens "Straffebog"
ser vi at hun har vært framme med spanskrøret
flere ganger.
 |
Første gang
i 1902, da åtte år gamle Kristian
fikk "fem slag ris for tyveri". Ett
par år senere, den 22. juni 1904, ble
tolv år gamle Henry servert "tre
slag ris for løgn og tyveri". Og
året etter fikk ni år gamle Oskar
"fem slag ris for løgn og skulking".
Vi skal imidlertid huske på at denne type
straff ikke var noe uvanlig i skolen for hundre
år siden. Straffen ble gjerne utmålt
i samråd med overlæreren, eller
i noen tilfeller med mor eller far. I 1909 fikk
Frits på elleve år smake frøken
Munthes ris med mor til stede "for
at ha aapnet, læst og tilintetgjort et
brev til hans mor fra lærerinden, samt
for løgn angaaende samme brev".
Det måtte dessuten være en annen
lærer til stede når straffen ble
gitt, som vitne for at alt gikk sømmelig
for seg. |
Margrethe Munthes elever fikk imidlertid
gode karakter, kan vi se av vitnesbyrd-protokollen
fra Bolteløkka. I 1917 hadde hun avgangsklasse
for piker, og ingen hadde dårligere karakter
en "Godt". Pikene kom i stor grad fra
middelklassehjem, men også en og annen arbeiderjente
fantes i klassen. Best i klassen var stallmester-datter
Hedvig med bare "Megeter".
Etter at hun fikk innvilget pensjonen i 1920 var
Margrethe Munthe bosatt i Italia i flere år.
Hun døde ugift i 1931, 71 år gammel.
Margrethe Munthe synges imidlertid ennå i
de tusen hjem. Hun er med oss i julefeiringen og
ved godnattstunden for de små håpefulle.
Sangene er også udødeliggjort ved en
rekke plateinnspillinger, senest med Mari Maurstads
innspilling som har bidratt til å få
fram ironien ved de voksnes oppdragerrolle –
en ironi som Margrethe Munthe kanskje så selv!
Selv om man kan ane lærerinnens pekefinger
i sangene, så har de, med Øivind Ankers
ord fra 1940 "så meget frisk charme
og genuin forståelse av barnesinnet, at de
vil leve som de har levd hos tusener av barn, enkle
og opprinnlige som det billede de gir av forfatterinnen
selv".
|