Trommene
buldrer. Folkemassen gynger og synger. En mann står
kun ikledd underbukse og et belte rundt livet med
påhengte bananer. På magen står
det: ”I like bananas”. Han smiler lykkelig
og tør rope høyt – fordi alle
andre rundt han – tusener – også
er utkledd og roper og støyer. Det er lørdag
ettermiddag i slutten av mai. I Oslo! Det er andre
dag i det første Oslo-karnevalet. Året
er 1983.
Av Gro Røde

Foto: Eivind A. Møllerstad |
I 2004 tenker man
lett på 80-tallets karnevalår som
noe 80-talls-Harry! Noe som kokte bort i fyll
og fest og forsøpling! Det er lett å
glemme at personene bak ideen hadde både
visjoner og idealer med karnevalsgjennomføringen.
Det var en motreaksjon på en samfunnsutvikling
man ikke likte. En av karnevalets idémakere,
Henning Dahl, skriver om karnevalet i 1983:
”Da kom en gruppe som kaldte seg ”Brødre
og søstre” som kom med en oppfordring
til en fred og frihetsfestival/karneval for
å utforske og eksponere seg for byens
mangfold.” Henning Dahl sier i intervju
at karnevalet i 1983 var en konkretisering av
fredelige, anarkistiske ideer. Ideen ble unnfanget
i den daværende okkuperte, nåværende
sagnomsuste, gården i Skippergata høsten
1981/våren 1982. Henning Dahl var en av
okkupantene. |
En anarkistisk idé
For å forstå personene bak Karneval-ideen
og deres opprinnelige tanke om å arrangere
karnevalet natt til 1. mai, må man ha det
oslo-historiske bakteppet klart for seg. Det hadde
vært tiltagende natt til 1. mai uroligheter
fra 1978. I 1979 var det regulære gatekamper
i sentrum. Ungdom kastet brostein mot politiet,
og flere forretninger ble plyndret. Politiet slo
meget hardt tilbake med bruk av skjold, tåregass
og køller. I kjølvannet av opptøyene
kanaliserte unge mennesker frustrasjon og politisk
bevissthet ved husokkupasjoner og demonstrasjoner.
Etter fem år med opptøyer ønsket
Henning Dahl med venner å arrangere et karneval
natt til 1. mai! De ønsket å gi denne
natta et annet innhold, ikke for å gi urolighetene
masker å gjemme seg bak. Valg av arrangements-dato
ble kort og godt avvist, men ideen ble tatt godt
i mot.
Fra 1981/1982 hadde Dahl kontakt med det kommunale
Ungdoms-kontoret, og lanserte karnevalsideen. I
arkivet etter Ungdomskontoret finner vi at en gruppe
fra Skippergata ”Brødre og søstre”
v/ Henning Dahl, fikk forprosjektsmidler for å
gjennomføre en karnevals-studietur til København
og lage et forslag til opplegg i Oslo. Pengene,
kr 25.000 kom fra statlige midler til ”Storbytiltak
for Ungdom”. I 2004 forteller Dahl oppglødd
om karnevalet i 1983: ”Det skjedde så
mye vi ikke visste om. Folk bare kom med sitt og
deltok! Karnevalet var deres; skoler, barnehager,
fritidsklubber, innvandrergrupper. Byen kokte!”
De som sto bak ideen gikk bare rundt og gliste!
Karnevalet foregikk ei hel helg, noe av det som
gjorde størst inntrykk på Henning Dahl
skjedde på lørdagskvelden da en gruppe
afrikanere kom bærende med en båt med
masse kulørte lykter. Båten hadde de
bygd sjøl, og synet av den og lyktene var
en åpenbaring! At Karneval-83 gikk så
fint mener Dahl skyldtes at så lite var organisert!
Fornøyd konstaterer han: ”Alt gikk
som smurt! Masse mennesker snakka sammen. I sentrum
kunne man bevege seg fritt. Ikke en ble innbrakt
av politiet, ikke noe fyll og søppel og tull!
Alle var så fornøyde etterpå!
Politiet. Oslo kommune. Ungdomskontoret. Journalistene
– ikke minst!” Karnevalene etterpå
omtaler Dahl slik: ”Derfor ble Karneval 83
i ettertid kuppet av karriere-jegere på klassisk
ML-vis. Karnevalet i 84 var hule mennesker som løp
rundt og imiterte livet. Karneval 85 falt på
sin egen urimelighet.” Karneval 86 visste
ikke Dahl at en gang ble arrangert.
Fri flyt og flust med flaks
Ungdomskontoret forfattet en grundig og godt skrevet
rapport i november 1983. I den blir vi bedre kjent
med det de omtaler som ”Karnevalsbevegelsen”
og ”karnevalister”. Diplomatisk formulert
står det at kontakten med ulike grupper hadde
krevd ”en utradisjonell og til dels strakspreget
arbeidsinnsats.” Et konsentrat med understatement
gis kanskje i det de skriver: ”I enkelte arbeidsintensive
perioder har det vært nødvendig å
ta stilling til vesentlige spørsmål
i øyeblikket.”

Foto: Eivind A. Møllerstad |
Det var tydeligvis nødvendig
for Ungdomskontoret å få fram
at arbeidet med Karnevals-gjennomføringen
hadde vært ressurskrevende, og at videre
ekstrainnsats ville være nødvendig.
Ungdomskontoret sier i klartekst at det anser
seg selv som viktig som koordinator og pådriver
i å få karnevalistene fra 1983
til å legge strukturerte planer og overholde
søknadsfrister overfor politi og kommune.
I 1984 skriver det at ”hastverkspreget
fra fjorårets karneval” må
unngås. Det var ikke lett å kommunisere
med ustrukturerte idémakere, som i
tillegg var preget av indre splid. Etter Karnevalet-83
ble ”Brødre og søstre”
oppløst, og Karnevalskomiteen fra 1983
delte seg i to grupperinger. Den ene fraksjonen
erklærte karnevalskomiteen for oppløst
og konstituerte seg som ”Interimskomiteen
for Oslo Karneval 1984”. De resterende
medlemmene tok initiativ til dannelse av ”Karneval
Spiralstiftelsen”. |
I en grundig og klar rapport er en av konklusjonene
at: ”Karnevalsentusiaster kan være i
besittelse av en masse ideer og kunnskap om program
og innhold, men har lett for å mangle innsikt,
forståelse og kunnskap i spørsmål
om forvaltningsmessige og beredskapsorienterte problemstillinger.”
Ungdomskontoret etterlyste fremdeles regnskap for
–83 og påpekte manglende samarbeidsevner
fra den splittede komiteen. Til tross for problemene
ønsket de flere Karneval velkommen, men definitivt
med en ny Karnevalskomité, bestående
av nye karnevalinteresserte aktører. Det
ville ikke være vanskelig å danne en
ny komité, for karnevalsinteresserte var
det nok av. Mens Henning Dahl mener at Karnevalet
i 1983 gikk så bra nettopp fordi det var lite
styring og ingen konstruerte underholdningsarrangement,
mente Ungdomskontoret at det vellykkede i 1983 skyldtes
nærmest flaks og en hovedfaktor: ”publikum”,
som ble utropt til ”hovedstjernen”.
Ansatte ved ungdomskontoret satt inne med førstehånds
kunnskap om hva unge mennesker tenkte og ønsket
å gjøre. Deres analyser tilsa det riktig
å støtte karnevalet med 120 000 kroner
i 1984 og 100. 000 kroner i 1985. Midlene kom fra
potten med statlige storby-midler. I karnevalssøknaden
for 1986 står det imidlertid at departementet
ikke lenger ville godta en slik ”engangsarrangements”-bruk
av de øremerkede storbymidlene for ungdomstiltak.
Deltakere ble til publikum
I 1984 tok karnevalet virkelig av. Fra Oslo spredte
det seg en karnevalsfeber. 34 karnevalskomiteer
var i arbeid landet rundt. I Helen De Bellis bok
Karneval redegjør hun for mange syn på
hva karneval egentlig er. På den ene siden
kan karnevalet ses på som en reaksjon på
vår superteknifiserte, datastyrte verden med
passiviserte og fremmedgjorte mennesker”.
På den andre siden karnevalet være et
forsøk på å finne tilbake til
noe opprinnelig, til det spontane og naturlige,
til et dypere fellesskap. Nok et syn har vært
at mens karnevalet fra gammelt av var en protest
mot de krefter som undertrykte menneskets frie utfoldelse
– adelen og kirken, er det i dag en protest
mot ”de nye herrer”: datamaskinen og
byråkrativeldet.
Fra 1984 var karnevalsgründerne, idémakerne,
ute. Henning Dahl sier han var skuffet og etter
hans mening ble karnevalet kuppet av andre som ikke
gikk inn i karnevalskulturen. Han deltok i 84 som
”en maskot” for den nye Karnevalskomiteen,
sier han. Karneval-85 oppsummerer han slik: Avskyelig!
Fyll og søppel! Alt for mange folk konsentrert
i små områder: ”Forskjellen mellom
Karneval-83 og de seinere var det at menneskene
i 83 var deltakere – alle skulle delta og
underholde seg sjøl. Fra 1984 ble menneskene
publikum. Scener ble satt opp, underholdere leid
og hyra inn til faste scener hvor NRK hadde kjøpt
seg inn! Ikke rart det ble tull og uro.”
1986-karnevalet – ikke bestått
I 1986 søkte Karnevalskomiteen om tilskudd
på kr 257 874 (budsjettet var på over
600 000) som skulle dekke arrangementer for som
vanlig tre dager, i overgangen mai-juni. I sammendraget
av søknaden står det skrevet at komiteen
var klar over tidligere karnevalårs forsøpling
og fyll. For å få bukt med det, ville
de bruke mer ressurser på vakthold og innhold.
Byrådet ville gi støtte, men man så
både til Bergen, Trondheim og Stavanger der
arrangementet gikk over bare en dag, og hvor det
måtte klare seg selv i stor grad. Etatene
Vei, Renhold og Park og idrett hadde hatt store
utlegg i forbindelse med karnevalet året før,
hele kr 212 500. Dette ble nå sett på
som kommunal støtte. I tillegg ble det bevilget
120 000 kroner.
Etter karnevalet i 1986 diskuterte man bruken av
kommunale ressurser på Oslo-Karnevalet: I
tillegg til selve bevilgningen hadde karnevals-komiteen
to heltidsstillinger over sysselsettingskontoret
over en tid, og utgiftene til årets karneval
beløp seg til kr 250 000. Flere så
det samme som Henning Dahl. Ordfører Albert
Nordengen uttrykte irritasjon over hvordan karnevalet
hadde forløpt med fyll, forsøpling
og hærverk. Politiet hadde hatt ekstra mannskap
ute, men måtte likevel se gjennom fingrene
med mange overtredelser fordi de ikke hadde kapasitet
til transportering og oppbevaring av personer.
Ordfører Nordengen, som hadde trodd at karnevalet
skulle gjøre byen morsommere, lurte nå
på om det hørte ”hjemme i denne
form på våre breddegrader.” Karnevalskomiteen
var orientert om at dette året var et slags
prøveår. Prøven var ikke bestått:
”… vi kan overhodet ikke finne oss i
at vi år etter år skal bli gjenstand
for en slik behandling av sentrum (…). Det
er det absolutt ikke tale om!” En ting var
kommunale utgifter, i tillegg kom det at forretninger
ble tilgriset og at eldre mennesker og andre ikke
turte bevege seg til sentrum. Alle var enige om
at barnekarnevalet i Frognerparken var forbilledlig,
men Oslo kommune kom nå til å sette
betingelser for bevilgninger til fremtidige karneval.
Samba’n var løs
1986 var siste år med et arrangert Oslo-Karneval.
Et merkelig fenomen i Oslo hadde oppstått,
og avgått. Hvorfor Karnevalet fikk så
enorm oppslutning på 1980-tallet, er et spennende
og lite utforsket felt. Karnevalsfeberen gjorde
befolkningen oppglødde og blussende glade.
Allerede etter første året snakket
man om karnevalet som en tradisjon i Oslo. Forberedelsene
var veldige. Mange sydde og malte og laget masker
i måneder forut. Andre gikk på sambakurs
og trommekurs. Det ble gitt ut Karnevalsplate/kassett
med karnevalsmusikk. St. Hallvard fant det på
sin plass å gi ut et eget Karnevalsnummer.
Til vanlig journalistiske skarpe penner, skrev oder
til samba, utkledde, omkledde og avkledde! Et sted
mellom femti- og hundretusen mennesker bevegde seg
i Oslos karnevalsgater! Man kan med rette spørre
hvorfor alt dette? I dag husker ikke folk hvor mange
karneval de var med på 80-tallet, men de husker
at det som begynte morsomt, endte med for mye flatfyll,
hærverk og slagsmål. Byens myndigheter,
politikere og politi, sa klart i fra om at Karnevalet
ikke lenger var velkomment. Trist for den store
gruppa som fremdeles bare hadde det gøy og
deltok i den unorske ”Samba’n er løs!”.
Kilder:
Muntlige:
Henning Dahl i samtale med forf.
Utrykte i Byarkivet:
Finansrådmannen: Mappe: Bidrag til kulturelle
formål
Ungdomskontoret: Storbyseksjonen, div. årsmeldinger
Trykte:
Aktstykker, Oslo kommune 1986. Bystyrets saker.
Formannskapets saker.
Litteratur:
Materialisten 1983/2. Heidi Egjar: ”Karneval
i Oslo”
St. Hallvard 1984/2, temanummer: ”Karneval”
De Bellis, Helen: Karneval. Drakter og masker, historie
og tradisjon. Aschehoug 1985.
|