Olafiagangen
Olafiagangen ble tilrettelagt med en ny løsning for varelevering i 2023 og inngangen ble stengt med bom. Bydelen arrangerer tiltak for barn og unge i byrommet.
Hva er gjort?
Oslo kommune ved Bymiljøetaten og Bydel Gamle Oslo samarbeider om hvordan kommunen kan tilrettelegge for et godt byrom i Olafiagangen. Prosjektet er en del av områdeløftene Tøyen og Grønland, en utredning er finansiert gjennom Oslo indre øst-satsningen.
Situasjonen i Olafiagangen har kjente utfordringer, knyttet blant annet til utenforskap, omsetning av illegale rusmidler, ulovlige/uregulerte trafikk- og servicefunksjoner, manglende tilpasset løsning for varelevering som gir trafikkfarlige situasjoner, utrygghet og manglende vedlikehold.
Konseptet Supergrønland
Bydel Gamle Oslo og Bymiljøetaten har siden 2020 samarbeidet tett om å skape et aktivitetsområde for barn og unge i Olafiagangen. Utforming, aktiviteter og driftsmodell har blitt evaluert.
Aktivisering og tilrettelegging av byrommet er strategien for å utvikle Olafiagangen. Gjennom et høyt aktivitetsnivå arbeides det for å gjøre at byrommet skal oppleves tryggere. Samarbeid med Grønlands beboere, lokale lag og organisasjoner i tillegg til næringslivet i området har hele tiden vært definert som en forutsetning for å få det til.
Hva skjer av aktiviteter i Olafiagangen?
Lenken tar deg til bydelens aktivitetskalender: Olafiagangen
Trafikale tiltak i Olafiagangen
Evalueringen av de midlertidige tiltakene i Olafiagangen siden 2020 konkluderte med at premisset for en god videreutvikling av byrommet var å få på plass en løsning for vareleveringen for å gjøre området trafikksikkert.
Arbeidet med å etablere et avgrenset areal for varelevering nord i Olafiagangen ble dermed ferdigstilt i 2023. Området er nå regulert med en automatisk bom ut mot gata Grønland, som kun er åpen mellom klokken 06-11 på hverdagene og stengt i helgen. En egen snu- og oppstillingsplass er plassert rett etter bommen og kan benyttes i vareleveringstiden.
For å avgrense og hindre biltrafikk videre inn i Olafiagangen er det bygget en paviljong, satt opp plantekasser og faste pullerter. Utenom vareleveransetiden kan paviljongen fungere som et møtepunkt, en uformell scene eller tribune.
Ved T-banetrappen er det satt opp en mindre bom som skal hindre videre kjøring inn i Olafiagangen. Adgang til arealet på innsiden er kun for nødetater og annen nødvendig transport.
For å hindre kjøretøyer utenfor det avsatte vareleveringsarealet og videre inn i Olafiagangen, er det plassert ut både pullerter og plantekasser for å avgrense området. I tillegg er deler av dekket restaurert og oppgradert for å gi god framkommelighet for folk med rullestol og barnevogner og for vareleveranser på traller.
Det er satt opp plantekasser og flere sitteplasser for å tilrettelegge for trivsel og opphold.
Trafikkløsningen er en del av programmet Bilfritt byliv satsning på Grønland og Tøyen.
Hvem er ansvarlig?
- Tiltakshaver: Bymiljøetaten
- Entreprenør: Agaia
Konseptvalgutredningen 2019
Bymiljøetaten og Bydel Gamle Oslo gjennomførte i 2019 interessentverksted med naboer, velforeninger, næringsdrivende, offentlige etater og frivillige organisasjoner. Du finner rapporten fra verkstedet i bunnen av siden. Våren 2019 ble det gjennomført flere små prosjekter i Olafiagangen, for å utforske fremtidig bruk av området. Dette resulterte i en såkalt forenklet konseptvalgutredningen, som var ferdig i juni 2019.
Basert på dette, bestemte byrådet at det ene konseptet som ble foreslått, kalt Supergrønland, skulle testes. Med Supergrønland skal byrommet utnyttes bedre, primært til glede for barn og unge. Det skal tilrettelegges for aktivitet, gjøres tryggere, og triveligere med planter og sittegrupper.
Siden 2020 har Bydel Gamle Oslo gjennomført både sommer- og vinteraktiviteter for barn og familier i Olafiagangen.
Trafikksikringstiltak med løsning for varelevering
Trafikksikringstiltaket fikk rammetillatelse sommeren 2022 og entreprenør ble valgt og prosjekteringen startet opp i desember. I begynnelsen av januar 2023 startet byggearbeidene opp med ferdigstillelse i mai samme år.